Naar inhoud

De benodigdheden voor rebranding van een technologiebedrijf

Onlangs stond ik voor de uitdaging van mijn leven. Ik kreeg de opdracht om Rackspace, het bedrijf waarvoor ik werk, door een rebranding heen te helpen. Een dergelijke opdracht dwingt je om eerst eens met een kritische en open blik naar je organisatie te kijken. Je moet terug naar de basis door de cruciale vragen stellen. Hoe moeten wij onze dienstverlening nu eigenlijk omschrijven? Hoe helpen wij onze klanten eigenlijk met onze oplossingen? Weten onze potentiële klanten wel wat wij allemaal voor ze kunnen doen en waarvoor wij staan? Welke waarden vinden wij belangrijk? Welke waarden waarderen onze klanten aan ons? Pas daarna kun je beslissen wat er anders moet en wat juist moet blijven.

In de technologiebranche, waarin onze organisatie actief is, is vertrouwen een voorwaarde geworden voor succes. Daarom hebben wij het vertrouwen dat wij krijgen van onze klanten en onze partners als basis gebruikt voor de manier waarop we communiceren. Maar hoe zorg je er nu voor dat vertrouwen wordt opgebouwd? Dit zijn de vier belangrijke lessen die ik heb geleerd.

1. Intern vertrouwen

De rebranding van een organisatie is geen eenvoudige opdracht. Het gevoel van menselijke dienstbaarheid mag niet veranderen, ongeacht de manier waarop de organisatie kiest om het merkimago te veranderen. Zorg dat dezelfde principes van vertrouwen en transparantie weerspiegeld zijn in de eigen werkcultuur. Doe je dit niet? Dan is het moeilijk om een oprechte vertrouwensband tussen je organisatie en jouw klanten op te bouwen.

2. Inlevingsvermogen

Iedere organisatie wil maximaal resultaat behalen voor de klant en van haar klant. Dit wow-effect creëer je alleen als je elkaar recht in de ogen aan durft te kijken. Dan pas ontstaat er een doorbraak en ga je op een hoger niveau acteren.

Bij Rackspace viel het op dat andere aanbieders het hebben over ‘wat’ als product en ‘hoe’ als het proces, maar niemand spreekt over het ‘waarom’. In mijn visie is het beter wanneer je kunt uitleggen welke problemen je voor je klant kunt oplossen. Laat je communicatie dus niet puur om de techniek gaan. Durf dit los te laten en streef een hoge vorm van empathie na bij je medewerkers en als organisatie. Bied bijvoorbeeld het hele jaar door 24 uur per dag en 7 dagen in de week customer support aan, omdat jij als geen ander weet hoe frustrerend het is als IT-issues niet direct opgelost worden.

3. Doe het niet alleen

Iedereen houdt van een goed verhaal. Verhalen vertellen is een goede manier om abstracte zaken concreet te maken. Bovendien leveren de verhalen die je vertelt en de manier waarop je die vertelt een belangrijke bijdrage aan hoe je als bedrijf wordt beoordeeld. Mooie verhalen over jouw organisatie die door andere partijen verteld worden, zijn nog sterker. Dankzij onze goede vertrouwensrelatie met de klanten delen zij hun ervaringen met ons. Het resultaat? Een beter inzicht in onze dienstverlening, dat leidt tot nieuwe zakelijke kansen voor ons bedrijf en onze klanten. Een goede reminder dus voor iedereen, dat de kracht van de case study en ouderwetse mond-tot-mondreclame niet onderschat moet worden.

4. Vergeet de klant niet

Bovenal wil ik meegeven dat een rebranding van een technologiebedrijf zonder de klant centraal te stellen gedoemd is om te mislukken. Ik ben ervan overtuigd dat een klantgerichte aanpak de sleutel is tot succesvolle vertrouwensmarketing. Zo benadruk je de positie van je merk in een markt die steeds groter wordt in omvang en concurrentie.

Mark Bunting is chief marketing officer bij technologiebedrijf Rackspace.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie