Naar inhoud

De beste marketingliteratuur van 2015 in de schijnwerpers

Het is een goede traditie dat het Platform Innovatie in Marketing aan het einde van het jaar de beste marketingboeken onder de aandacht brengt. Met de PIM Marketing Literatuur Prijs wil het kennisnetwerk de ontwikkeling van het marketingvakgebied stimuleren. De jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan die auteur die het beste slaagt in het weergeven van vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan de praktijk.

Uit meer dan 50 boeken heeft de jury dit jaar 11 publicaties geselecteerd die in aanmerking komen voor de prijs. Opvallend is dat de schrijvers kiezen voor uiteenlopende onderwerpen, die evenwel gevangen worden in het drieluik digitale ontwikkelingen,  organisatorische consequenties en connecties met de klant. Een duiding van de auteurs over de aanleiding van het delen van hun bevindingen en opvattingen.

Cex Sells – Beate van Dongen-Crombags en Deborah Wietzes

Veel bedrijven denken bij customer experience aan extra's in de vorm van spiegeltjes en kraaltjes voor klanten. Denk bijvoorbeeld aan bloemetjes en verjaardagskaartjes”, vertellen Van Dongen en Wietzes. “Zo wordt het dus 'iets van marketing'. Wij willen met het boek laten zien dat een goede klantbeleving gaat om het voor de klant waarmaken van de beloften waar het bedrijf voor staat in alle touchpoints die er zijn. Wat tot aantoonbaar betere resultaten leidt. CEX Sells dus en daarom ook iets moet worden van de gehele organisatie. Maar in de eerste plaats is het een boek voor de consumenten. Omdat wij vinden dat hij en zij recht hebben op een goede klantervaring.”

Digitale marketingstrategie – Emile Lancée

Na jaren les te hebben gegeven uit verschillende boeken over digitale marketing, vond ik het tijd geworden dat er een boek kwam met meer academisch fundament”, aldus Lancée. “In de lijn van een standaardmarketingboek van Kotler. Wat mij betreft, ontbrak er een boek dat marketingfuncties als uitgangspunt nam en dat voor digital invulde. Ook vond ik het tijd worden om de laatste academische staat aan te geven van digitale marketing. Dit is geen klassieke marketing op steroïden, maar een 'different kind of animal' die traditionele marketingtheorieën als een pitbull tussen de tanden neemt, genadeloos opschudt en vervolgens weer uitspuugt op het bordje van de marketeer.”

Exponentiële organisaties – Salim Ismail en Yuri van Geest

We bevinden ons in het tijdperk van de billion-dollar start-up en over enige tijd zelfs de trillion-dollar corporation, een tijd waarin de beste bedrijven en instellingen manoeuvreren met ogenschijnlijk grote snelheid”, verwoorden Ismail en Van Geest. “Als je nog geen exponentiële organisatie bent geworden, zal het niet alleen lijken alsof de concurrentie hard bij je wegloopt. Maar ook alsof je, net zoals Kodak, steeds verder en met grotere snelheid in de vergetelheid raakt. Enorme corporaties worden niet alleen gedwongen te concurreren met ogenschijnlijk snel opkomende nieuwe vormen van organisaties die exponentiële technologieën omarmen. Nee, ze worden er ook door weggevaagd.”

Is jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg? – Kasper Klaarenbeek

We bevinden ons in één van de meeste interessante periodes van ontwikkeling in onze economie en leven”, verklaart Klaarenbeek. “Ik kom bij mijn klanten vaak tegen dat ze dit wel beseffen, maar geen idee hebben hoe ze hiermee om moeten gaan en hun kansen kunnen pakken. Aanpassingsvermogen, samenwerking en actiegerichtheid zijn volgens mij de kerncompetenties voor de komende tijd. Als je daar met een inspirerend boek voeding aan kunt geven, zie ik dat als een voorrecht. Ik ben een man uit de praktijk en houd ervan dingen te kunnen doen. Uit te dagen, te helpen met denken en modelleren en aan te zetten tot actie. Ik vind het een feest om te schrijven en zo mijn ervaringen en inzichten te kunnen delen.”

Kijken, kijken … anders kopen – Cor Molenaar

Het frustreert mij dat er vaak alleen maar gekeken wordt wat er gebeurt”, maakt Molenaar duidelijk. “Zonder duiding te geven aan waarom het gebeurt. In dit boek heb ik gebruikgemaakt van veel academische onderzoeken om juist deze waarom-vraag te beantwoorden. Op basis van het waarom van verandering is ook een voorspelling te geven wat er nog gaat gebeuren. Hierdoor is een academische grondslag gelegd voor de strategie om in te spelen op het veranderende klantengedrag en de technologische ontwikkelingen. Kijk dus naar de basis van de veranderingen. Laat je niet leiden door technologie, maar door het menselijke gedrag en de invloeden hierop. De toekomst is geen extrapolatie van het heden. Het heeft eigen merites.”

Managing Private Brands – Koen de Jong

Private Label is een nog jong vakgebied, terwijl het toch met een gemiddeld marktaandeel van 35 procent in de Europese Unie een fenomeen van groot belang is”, vertelt De Jong. “Ik had al eerder al twee boeken gepubliceerd. 'Private Label in Europe' in 2007 en 'Private Label Uncovered' in 2011. Er bleek een enorme honger in de markt te bestaan naar literatuur op dit gebied. Nog amper is er iets in boekvorm verschenen. Met dit boek wilden we kennis en ervaring uit onze praktijk en uit onderzoek delen. De 'Private Label'-markt is extreem competitief. Het is daarom van groot belang dat producenten en retailers kennisnemen van de laatste ontwikkelingen, opdat ze hun strategie en executie daarvan op de best mogelijke wijze vormgeven.”

Online Brand Identity – Joris Merks-Benjaminsen

Als Head of Digital Transformation bij Google werk ik met grote adverteerders en hun reclame- en mediabureau's om samen een strategie te bouwen waarbij alle mogelijkheden van digitaal optimaal benut worden over de gehele customer journey”, licht Merks toe. “Dat vereist een naadloze integratie tussen performance marketing en branding. Ik merkte echter dat er een omgekeerde correlatie is tussen merkkennis en digitale kennis. Mensen die branding en brand postioning goed snappen, weten vaak te weinig van digitaal. En de digitale experts zijn veelal zo gefocust op direct koopgedrag dat ze zijn vergeten hoe je merken bouwt. Daardoor gebruiken beide bloedgroepen digitaal niet optimaal.”

The Network Always Wins – Peter Hinssen

We zijn getuigen van een maatschappelijke revolutie”, zegt Hinssen. “Net als veel mensen dacht ook ik dat dit door digitale technologie kwam. Maar dat is niet de oorzaak. Het zijn de netwerken. Wat er pal voor onze ogen gebeurt, is dat alles verbonden raakt met alles. Informatie stroomt harder door netwerken en dat verandert alles volledig. Markten verdwijnen, worden informatienetwerken en de consument zit in het hart ervan. En als de buitenwereld een netwerk wordt, zullen de bedrijven moeten volgen. Dat is de clou. Niet meer en niet minder. Als je netwerken begrijpt, zul je de toekomst begrijpen.”

Verbinden is het nieuwe verkopen – Roel Welsing

De vraag naar aansprekende, verantwoorde proposities is er”, stelt Welsing. “Het is aan het bedrijfsleven om met een passend aanbod te komen. Veel ondernemers die ik ontmoet, voelen dat zij iets moeten met verantwoord ondernemen maar weten niet hoe ze dat moeten aanpakken. Het leek me goed om de vragen die ze stellen eens kort en krachtig van antwoorden en praktijkvoorbeelden te voorzien, zodat ze concrete handvatten hebben om ermee aan de slag te gaan. Verantwoord ondernemen is logisch ondernemen. Door je te richten op de lange termijn in plaats van transacties op de korte termijn, kun je een succesvolle onderneming bouwen.”

Voodoo-marketing – Ronald Voorn en Jan Dijkgraaf

Bedrijven gebruiken steeds vaker methodes die oneerlijk zijn”, stellen Voorn en Dijkgraaf. “Die inspelen op het onbewuste van de consument, zijn vrije wil niet respecteren en schade toebrengen. Wij zijn ervan overtuigd dat het tijd is om de mens weer als mens te zien in plaats van als wandelende portemonnee. Verleiden mag, maar het kan ook netjes. Dat zeggen twee vijftigers die elkaar toevallig tegen het lijf liepen na twee verschillende carrières te hebben gemaakt. De een wereldwijd in marketing en general management, de ander in Nederland in de media. En die besloten dat marketeers en consumenten zich bewust moeten worden van de verdorven verleiders.”

When Digital Becomes Human – Steven Van Belleghem

Nieuwe technologische evoluties zullen customer service drastisch veranderen”, duidt Van Belleghem. “Tijdens een inspiratiereis naar Silicon Valley bleek het 'angry bird'-principe de sleutel voor succes in de digitale wereld: fast, easy en fun. Dat is wat mensen zoeken. Daarbij gaat het niet over technologie, maar het gevolg van technologie. En dat gevolg is dat consumenten vandaag meer verwachten van bedrijven dan vijf jaar geleden. Technologie is daarbij de minimumvoorwaarde. Het echte verschil wordt gemaakt door de cultuur en de menselijkheid van bedrijven. De succesvolle partijen zijn heel goed in de technologische aspecten, maar maken het verschil met de human touch.”

De PIM Marketing Literatuur Prijs 2015 wordt op 1 december uitgereikt. Plaats van handeling is Beeckestijn Business School in Leusden. Meer informatie over de uitreiking vind je op de website van het Platform Innovatie in Marketing.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie