Naar inhoud

De beste Nederlandse reclamecampagnes in kaart gebracht

De uitreiking van awards is in marketingland een hype. En als je een cynische inborst hebt, noem je het waarschijnlijk een virus. Dagelijks worden persberichten de wereld ingestuurd die bedrijven en instellingen als gelauwerde organisatie beschrijven. Als je echter Irene Moors, Henk Schiffmacher, Mischa Wertheim en Kensington voor jouw prijsuitreiking weet te strikken, reikt je geen alledaagse awards uit. De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) brengt dan ook de beste Nederlandse reclamecampagnes onder de aandacht.

Kunst van het verbinden

De stichting brengt ieder jaar de beste campagnes in kaart in een lijvig boekwerk. Dit jaar draagt dat boek de titel 'Alleen voor jou'. Met deze slogan wordt de zelfredzaamheid van de hedendaagse consument benadrukt. Het is tevens de duiding voor de noodzakelijke personalisatie. Want hoewel technologie, transparantie en big data de sleutels tot succes lijken, wil niemand onpersoonlijk aangesproken worden door een algoritme. De klant wil oprecht geraakt worden. Het draait daarom om niets minder dan de kunst van het verbinden en het geven van de beste aandacht.

Onderscheiden in de massa

De reclamecampagnes zijn in het boek gerangschikt in elf categorieën: business-to-business, corporate, dienstverlening, dienstverlening financieel, durables, excellent, fast moving, non-profit & overheid, retail, smart idea en vrije tijd. Afzonderlijke jury's hebben de inzendingen in deze categorieën uitvoerig beoordeeld. Naast een ontelbare hoeveelheid campagnes bevat het boekwerk ook interviews met verscheidene vooraanstaande marketeers en campagnemanagers. Een aantal citaten daaruit geven een indruk voor de boodschap.

Uitblinken in menselijke eigenschappen

Je krijgt steeds vaker maar een kans”, stelt marketinghoogleraar Steven van Belleghem. “De weinig keren dat er wel contact is, moet dat dus optimaal zijn. Je zult gelegenheden moeten creëren om de techniek aan te vullen met kwalitatief hoogwaardig contact, dat alleen mensen kunnen bieden. Dat vereist unieke menselijke eigenschappen als empathie, passie en creativiteit. Zo is het werk van de boekhouder over vijf tot tien jaar grotendeels geautomatiseerd. Daardoor stijgt de accuratesse. Dus wil de boekhouder zich positief onderscheiden, dan zal hij in het contact met de klant in die menselijke eigenschappen.”

Persoonlijk contact als belangrijkste data

Wij hebben als supermarkt het geluk dat we klanten wekelijks en soms meerdere keren per week over de vloer krijgen”, stelt Wim Junte, marketing a.i. bij Jumbo. “Ondanks alle technische ontwikkelingen moet het persoonlijke contact dat er is in onze winkels, tussen klanten en collega's in de winkel, de belangrijkste vorm van 'data' zijn en blijven. Zij weten vaak als geen ander wat er speelt in ons marktgebied en kunnen net dat stapje extra zetten voor de buurt of individuele klanten.”

Steeds minder schreeuwerige acties

Het is mooi om te zien dat we tegenwoordig steeds minder schreeuwerige acties maken”, zegt Jordi Romkema, managing partner van de digitale productiemaatschappij Superhero Cheesecake. “Het is niet meer klik en win. Consumenten willen een hoogwaardige ervaring en er iets aan hebben, ook al is het een reclamecampagne. Het beste werk dat we hebben gemaakt zijn campagnes waarbij het merk een dienst verleent aan de consument.”

Selfservice leidt tot meer persoonlijk contact

Digitalisering zal persoonlijke aandacht minder schaars maken”, stelt Vincent van den Boogert, directeur particulier bij ING. “Want daardoor kunnen onze klanten steeds meer zelf regelen. Dat geeft ons de ruimte om met hen over meer persoonlijke zaken te praten. Zodra een klant zich echter afvraagt hoe wij iets weten, zitten we aan de verkeerde kant van de grens. Ik waardeer het als mijn buurman mij belt als er vreemden in mijn tuin lopen. Maar als hij belt omdat het licht in de kelder brandt, ga ik me dingen afvragen.

Belangrijkste winnaars SAN Accenten

De belangrijkste prijswinnaars van de SAN Accenten 2015 zijn:

Adverteerder van het Jaar: IKEA

Bureau van het Jaar: J. Walter Thompson Amsterdam

Consistent Accent: bol.com

New Kids on the Block: Influencer Marketing Agency

Alle prijswinnaars vindt je op de website van SAN. Daar kun je ook het boek 'Alleen voor jou' bestellen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie