Naar inhoud

De betekenis van LinkedIn als platform voor leadgeneratie

Social media zijn al lang niet meer het exclusieve domein van ontspanning en vermaak. De kanalen zijn tegenwoordig veel meer dan een bonte verzameling familiekiekjes. Inmiddels ziet 41 procent van de Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken LinkedIn als een waardevol platform als het gaat om het genereren van salesleads. Tegelijkertijd geeft ruim een derde aan dat zijn organisatie niet snel genoeg inspringt op de maatschappij die steeds verder digitaliseert.

Dit blijkt uit een onderzoek van The Social Selling Company, gehouden onder bijna 500 Nederlandse sales- en marketingprofessionals. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Omzetgroei door social selling’.

Waarde LinkedIn

Opvallend is dat hoe hoger het opleidingsniveau van de persoon, hoe hoger de waarde die wordt gehecht aan LinkedIn in het salesproces. Van de laagopgeleiden ziet slechts een kwart LinkedIn als een meerwaarde. Bij professionals die een middelbare beroepsopleiding hebben gevolgd, is dit 39 procent. Onder de hoogopgeleiden hecht maar liefst 43 procent veel waarde aan LinkedIn.

Social selling

“Salesmanagers beseffen in toenemende mate dat sales niet meer alleen fysiek plaatsvindt, maar steeds meer online, dus ook op social media”, aldus Carola van der Linden, directeur van The Social Selling Company. “Daarbij is social selling met name geschikt voor sales in business-to-business. Advies speelt vaak een grotere rol bij zakelijke verkoop en dat vraagt om een hoger opleidingsniveau.”

Bepaalde mindset

Opvallend is dat 36 procent van de ondervraagden zegt dat zijn organisatie zich niet snel genoeg aanpast aan de digitaliserende wereld. “Uit ervaring weten wij dat de meeste bedrijven redelijk traag zijn met het invoeren van innovaties”, aldus Van der Linden. “De nieuwe manier van commercie bedrijven vraagt om een bepaalde mindset. Het gaat erom dat je de klant geeft wat hij wil, ook qua content. Pas als hij jouw merk en organisatie vertrouwt, omdat je hem op weg helpt, is hij geneigd iets van je te kopen. Maar dan moet de digitale infrastructuur wel op orde zijn.”

Commerciële revolutie

Ondanks het feit dat 77 procent van de ondervraagden een toenemende groei ziet in het belang van online verkoop in de zakelijke markt, is 81 procent van mening dat telefonisch contact een belangrijk hulpmiddel blijft in het verkoopproces. Van der Linden: “Je kunt social selling nooit als een losstaand iets zien. Het is onderdeel van de totale commerciële revolutie die nu gaande is. Tegelijkertijd spelen ‘oude’ communicatiemiddelen hierin een belangrijke rol. Ook het face-to-face-gesprek is nog niet ten dode opgeschreven.”

Afdelingen samenvoegen

Hoewel marketing en sales traditioneel gescheiden afdelingen zijn die traditioneel niet veel met elkaar van doen hadden, zijn marketeers en commerçanten er steeds meer van overtuigd dat marketing en sales eigenlijk één zijn. 68 procent van de ondervraagden vindt zelfs dat marketing en sales één afdeling zouden moeten vormen. Van der Linden: “Marketing- en salesactiviteiten overlappen elkaar steeds meer, mede als gevolg van de opkomst van social selling. Wat is nog marketing en wat is sales? Het is een dun lijntje. Door afdelingen samen te voegen, maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van The Social Selling Company.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie