Naar inhoud

De Bijenkorf wil aandacht consument voor afgedankte kleding

Ieder jaar belandt 145 miljoen kilo textiel in Nederland bij het restafval. 65 procent daarvan is geschikt voor hergebruik of recycling. Dat zoveel kledingstukken nog in de vuilnisbak belanden, heeft naar verwachting te maken met de onwetendheid van de consument. Gemiddeld gooit men 24 stuks per jaar in de vuilnisbak, items die nog draagbaar kunnen zijn voor een ander ofwel geschikt zijn om te verwerken tot een nieuwe grondstof. Daarom vraagt de Bijenkorf aandacht voor afgedankte kleding.

Onnodige belasting milieu

De luxe warenhuisketen ziet namelijk in dat afgedankte kledingstukken die in het reguliere huisvuil verdwijnen een onnodige belasting voor het milieu vormen. Het bedrijf vraagt daarom aan consumenten die ene overgebleven sok in de inzamelbak voor textiel te deponeren in plaats van in de vuilniszak te gooien. Dat is immers beter voor de planeet aarde, zo mag duidelijk zijn voor ieder weldenkend menselijk wezen.

Verantwoord opruimen kleding

“De textielindustrie is een van de meest milieuvervuilende branches”, stelt Marjolein Meynen, directeur marketing & communicatie bij de Bijenkorf. “Door vele partijen wordt gewerkt aan verbetering in de gehele productieketen. Ook onze organisatie spant zich hiervoor in en stimuleert positieve verandering. Deze campagne, onder de noemer ‘Fashion Exchange’, richt zich specifiek op het verantwoord opruimen van kleding en slimmer omgaan met je garderobe.

Slimmer omgaan met garderobe

“De ideale kledingkast bestaat uit slechts enkele tientallen stuks”, licht Meynen toe. “Maar de gemiddelde kast bevat er zo'n 175 waarvan een deel niet gedragen wordt. Kies voor items van goede kwaliteit die onderling mooi te combineren zijn en passen bij jouw levensstijl. Laat je goed adviseren, dan ben je mooier met minder. En dat is ook goed voor het milieu.”

Fashion Exchange

Bewustwording problematiek

Met een video wordt de consument bewust gemaakt van de problematiek en wat hij of zij hieraan kan doen. De warenhuisketen helpt de consument ook een begin te maken met verantwoord opruimen en het slimmer samenstellen van een garderobe. In de eerste twee weekenden van augustus kunnen klanten bij alle winkels van de keten terecht met hun afgedankte textiel en krijgen daar een voucher voor terug. Deze kan ingezet worden om een ideale garderobe te creëren.

Voorlichting consumenten

In de winkels, in de webshop en via de social media van de onderneming wordt de consument voorgelicht. Op de website staat bijvoorbeeld informatie over waar inzamelbakken in de buurt staan. Ook geven personal shoppers advies over hoe een ideale garderobe is samen te stellen voor dames en heren. Daarnaast winnen zo'n 30 mensen garderobehulp aan huis van een stylist van de warenhuisketen.

Duurzaam ondernemen

Vanuit de overtuiging dat het bundelen van krachten kan leiden tot positieve verandering in de textielindustrie, werkt de Bijenkorf samen met de merken die worden verkocht, het Convenant Duurzame Kleding en Textiel en de Sustainable Apparel Coalition. Kleding die bij de warenhuisketen niet wordt verkocht gaat grotendeels retour naar de merken. Het restant wordt afgedragen aan Sympany, een van de grootste inzamelaars van textiel en bekend van de kledingcontainers in vele gemeenten. Dit bedrijf verwerkt jaarlijks 23,5 miljoen kilo textiel. Het grootste gedeelte wordt in Afrika en Oost-Europa verkocht en hergebruikt en de rest wordt ingezet als grondstof voor recycling. Met de gehele netto opbrengst steunt de kledinginzamelaar textiel-gerelateerde projecten in Afrika en India.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie