Naar inhoud

De bijzonder hoge verwachtingen van de consument van morgen

Nog niet eens zo heel lang geleden was de pc thuis het centrale punt in de woonkamer van mijn ouders. Zowel mijn zussen en ik als mijn ouders maakten via het almaar trager wordende bakbeest contact met de buitenwereld. Afstudeerscripties, administratie, familiefoto’s en talloze potjes patience passeerden in die jaren de revue. Het enige stukje privacy was dat ene mapje met jouw naam erop, waarin je op het bureaublad je eigen werk op kon slaan.

Sterke individualisatie

Hoe anders is dat nu. De gemiddelde Nederlander heeft een smartphone, laptop en vaak ook tablet in huis en we hakken nog liever onze arm eraf dan dat we onze telefoon aan een ander uitlenen. We zijn een compleet andere consument dan tien jaar geleden: ons internetgebruik is sterk geïndividualiseerd per apparaat, dus we zijn met online advertenties veel gerichter te benaderen. Geïnstalleerde applicaties vergaren informatie over ons gebruik, over onze voorkeursapps, over ons dagelijkse leefpatroon en social media weten wat we wel en niet leuk vinden en welke producten ons aanspreken.

Generatie Alpha

De eerste generatie die niet anders gewend is dan dat apparaten spraakcommando’s accepteren en dat ieder stuk speelgoed oplaadbaar is of batterijen bevat, is geboren vanaf 2010 en staat bekend als Generatie Alpha. Voor deze kinderen is technologie hun tweede natuur. Dat is niet alleen voor ouders – want hoe lang mag je baby naar YouTube staren? – maar ook voor bedrijven een enorme uitdaging. Want wat willen deze kinderen? Hoe bereik je de consument die zelf beschikking heeft over een overdaad aan informatie en die zich niet meer zomaar laat verleiden door een vrolijk filmpje van een Coca-Cola-vrachtwagen of een olifant die een Rolo steelt?

Voeling met doelgroep

Goede communicatie begint bij een goede boodschap. En aan de basis van een goede boodschap staat voeling met je doelgroep. Daarom dook onze partner Hotwire samen met Wired Consulting in het brein van Generatie Alpha. Wat wil het technologisch wonderkind? Waar kun je de generatie die alles al lijkt te hebben, nog voor wakker maken? De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Inzicht in Generatie Alpha’.

Hoge verwachtingen

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Generatie Alpha niet snel onder de indruk is, maar wél hoge verwachtingen heeft. Omdat veel van de apparaten en het speelgoed dat ze gebruiken spraakherkenning heeft, is spraakherkenning de norm. Dat een pop reageert op hun commando’s is voor hen net zo normaal als swipen over een touchscreen. Wie heeft er niet al eens een filmpje gezien van een gefrustreerd kind dat over een ‘gewoon’ scherm swipet en niet snapt dat het niet werkt?

Benadering consumenten

Ook in de manier waarop merken en bedrijven deze generatie benaderen, komen deze hoge verwachtingen terug. Er zijn talloze bedrijven die altijd en overal en op ieder platform bereikbaar zijn, dus dat is de nieuwe standaard. Wie dat niet bij kan houden, houdt de doelgroep niet vast en raakt al snel in de vergetelheid. En juist omdat we onze communicatie steeds verder kunnen afstemmen op de consument, is massacommunicatie uit – als ik elke keer schoenen te zien krijg die ik wil kopen, knap ik af als een bedrijf me producten biedt waar ik niets aan heb.

Digital native

Communiceren met deze nieuwe, digital native generatie vraagt om een gedegen voorbereiding, inzicht in verlangens, vaardigheden en eisen en een frisse kijk op de huidige manieren van communiceren. Zo kunnen bedrijven zich voorbereiden op wat er komen gaat en écht het verschil maken als het eenmaal zover is. Het rapport behandelt drie hoofdonderwerpen: de effecten van technologie op de manier van denken van Generatie Alpha, de technologische trends die voor deze generatie bepalend zijn en de manieren waarop merken en organisaties met ze zouden kunnen communiceren. Want hoewel we door ons gebruik van technologie steeds verder individualiseren, ervaren we deze technologische ontwikkelingen gemeenschappelijk. En daar kunnen bedrijven slim gebruik van maken door zich in te leven in deze grote groep, die heel snel om de hoek komt kijken.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Yellow Communications.

De auteur is contentspecialist bij PR- en communicatiebureau Yellow Communications.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie