Naar inhoud

De boeiende lessen voor het bedrijfsleven van Johan Cruijff

Afgelopen week verscheen het boek ‘Johan Cruijff, De biografie’ van Auke Kok, de ongeautoriseerde biografie van de beste Nederlandse voetballer aller tijden. Met een relletje, want de rechter moest eraan te pas komen om te beslissen of het boek überhaupt in de boekenwinkel mocht liggen. Nu lopen parallellen tussen de sport en bedrijfsleven veelal mank. Maar een brug tussen Nummer 14 en organisaties mag gerust een solide verbinding worden genoemd.


Johan Cruijff

Johan Cruijff wist door zijn spelinzicht, snelheid, wendbaarheid en leiderschap uit te groeien tot een ware legende. Daarmee is hij bijna vanzelfsprekend ook een grote inspiratiebron voor het bedrijfsleven. De Amsterdammer, geboren op 5 april 1947 en overleden op 24 maart 2016, is een grote inspiratiebron als het om snel en wendbaar ondernemen gaat. Ook zijn Cruijffiaanse wijsheden spreken tot de verbeelding. Want “simpel spelen is het moeilijkste wat er is” en “je ziet het pas als je het doorhebt”.

De legendarische voetballer Johan Cruijff

Snel en wendbaar

In mijn boek ‘Hoe agile is jouw strategie? – Zo kun je snel en wendbaar ondernemen’ heb ik een passage opgenomen waarin een verband wordt gelegd tussen het weergaloze spel van Johan Cruijff en snel en wendbaar ondernemen in tijden van disruptie. Want hij was niet alleen onnavolgbaar in het veld, hij stond ook aan de basis van een van de grootste innovaties in de sport, het totaalvoetbal. Verdedigers trokken ten aanval en aanvallers verdedigden mee. Spelers rouleerden over het veld en moesten meerdere rollen en taken kunnen uitvoeren.

Je ziet het pas als je het doorhebt.

Johan Cruijff

Oplossingen bedenken

“In dat totaalvoetbal draait het vooral om zelf oplossingen kunnen bedenken in nieuwe situaties”, aldus Johan Cruijff. “Want het heeft geen zin om spelers vol te stoppen met opdrachten. In het veld loopt het toch altijd anders.” Hij las het spel en dacht altijd drie stappen vooruit, anticiperend op wat er in het veld gebeurde. Immer was hij op zoek naar de zwakke plek van de tegenstander, hem dwingend fouten te maken.

Strategische wendbaarheid

Ook tactisch was Johan Cruijff onnavolgbaar en maakte hij het niet onnodig ingewikkeld: “Als de tegenstander een spits heeft die niet te verdedigen is, dan stel ik geen extra verdediger op. Maar zorgen we ervoor dat die spits niet aangespeeld wordt. Probleem opgelost.” Om een van zijn vele citaten aan te halen: “Voetballen is heel simpel. Maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen. Zo is het met strategische wendbaarheid ook, maar ‘je ziet het pas als je het doorhebt.”

Cruijffiaanse wijsheden

Cruijffiaans is de benaming voor het unieke taalgebruik van de Nederlandse voetballer en voetbaltrainer Johan Cruijff, zo stelt Wikipedia. Deze veelal onnavolgbare wijsheden kenmerken zich door een verzameling woorden uit het voetbaljargon, het plat Amsterdams en oneliners die het midden houden tussen paradoxen, inzichten en open deuren. Dit zijn enkele bekende uitspraken van de grootmeester van het voetbalspel:

  • “Voetballen is heel simpel. Maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.”
  • “Als je niet kan winnen, moet je zorgen dat je niet verliest.”
  • “Als je een speler ziet sprinten, is hij te laat vertrokken.”
  • “Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat.”
  • “In voetbal is het simpel: je bent óf op tijd óf je bent te laat. Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt.”
  • “Als je sneller wilt spelen, kun je wel harder lopen maar in wezen bepaalt de bal de snelheid van het spel.”
  • “Wat is snelheid? Vaak verwisselt de pers snelheid met inzicht. Kijk, als ik iets eerder begin te lopen dan een ander, dan lijk ik sneller.”
  • “Ik heb een vreselijke hekel aan iemand die beweegt maar niet weet waarnaar toe.”
  • “Voetbal is een spel van fouten. Wie de minste fouten maakt, wint.”
  • “Voordat ik een fout maak, maak ik die fout niet.”
  • “Als Italianen één kans krijgen, maken ze er twee.”
  • “Italianen kennen niet van je winnen, maar je ken wel van ze verliezen.”
  • “Je moet schieten, anders kun je niet scoren.”
  • “Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken.”
  • “Als je op balbezit speelt, hoef je niet te verdedigen. Want er is maar één bal.”
  • “Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch.”
  • “Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd.”
  • “Elk nadeel hebt zijn voordeel.”
  • “Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”
  • “Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.”

Sjors van Leeuwen is eigenaar van adviesbureau Indora Managementadvies en initiatiefnemer en coördinator van het Zorgmarketingplatform. Hij is ook auteur van het boek ‘Wendbare strategie op één A4 – Inclusief Wendbaarheidscanvas’ en coauteur van het boek ‘Power to the people – Sterk merk in de zorg’.

Tip: Wil je leren hoe je klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Je leert hoe je een klantgerichte cultuur kunt creëren, meten en hierop bijsturen.
  • Naast de opleiding maak je een customer centric plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie