Naar inhoud

De campinggasten op Vlieland testen uiteenlopende innovaties

Nu door de COVID-19-pandemie het festivalseizoen in Nederland volledig in het water is gevallen, betekent dat niet alleen dat festivalgangers unieke belevingen mislopen. Festivals zijn namelijk ook ideale gelegenheden om op kleine schaal nieuwe producten uit te proberen. Daarom testen deze week bezoekers van kampeerterrein ‘Stortemelk’ op Vlieland uiteenlopende innovaties die een bijzondere impact op de samenleving kunnen hebben. Met de feedback van de campinggasten beogen de betrokken ondernemers uiteindelijk de markt te veroveren.


Festival-gedreven innovatie

De deelnemende start-ups zijn geselecteerd door Innofest, dat ondernemers doorgaans een testplek biedt op festivals en dat deze zomer vanwege het coronavirus in aangepaste vorm doet. Zo gebeurt dat nu ook op Vlieland, waar normaal gesproken in het laatste weekend van augustus ‘Into The Great Wide Open’ plaatsvindt. Dit festival is één van de oprichtingspartners van het platform voor festival-gedreven innovatie en heeft de afgelopen jaren al tientallen producttesten gefaciliteerd.

Testen van prototypes

Ondanks de COVID-19-pandemie kunnen bezoekers van het Waddeneiland deze week alsnog een viertal innovaties testen. Drie van deze innovaties zijn op kampeerterrein ‘Stortemelk’ te vinden, normaal gesproken de plek waar veel van de bezoekers van ‘Into The Great Wide Open’ overnachten. Zo testen campinggasten in de douches een shampoo zonder toegevoegd water en serveert het restaurant gerechten in verpakkingen met een statiegeldsysteem. Op de camping is daarnaast een slim kookstel te vinden, dat bezoekers kunnen uitproberen om de ondernemers zo van feedback te voorzien. Elders op het eiland kunnen ijsliefhebbers eetbare ijslepels testen.

Feedback van bezoekers

Dit is een overzicht van de vier innovaties die deze week op Vlieland te vinden zijn:

  1. Shampoo zonder water – 80 procent van de huishoudelijke producten bestaat uit water. Dit water wordt over de hele wereld geëxporteerd, terwijl het over het algemeen óók uit de kraan komt. De oprichters van Twenty vinden dat dit anders moet en zijn gestart met de ontwikkeling van shampoo zonder toegevoegd water. Het product wordt van 27 tot en met 30 augustus 2020 getest in de campingdouche op ‘Stortemelk’. Campinggasten geven feedback op hoe de shampoo aanvoelt en wat het doet met hun haar.
  2. Statiegeldsysteem voor verpakkingen – De missie van Yoyo is om de zeeën vrij te houden van zwerfvuil door hergebruik te stimuleren. Daarom heeft de onderneming herbruikbare voedselverpakkingen met een statiegeldsysteem ontworpen. Van 24 tot en met 30 augustus ontvangen campinggasten bij bepaalde gerechten hun bestelling in een zo’n verpakking. Dit is de eerste keer dat het statiegeldsysteem getest wordt. De ondernemer is dan ook vooral benieuwd of de logistiek achter het concept klopt, wat het personeel ervan vindt en of campinggasten de verpakking daadwerkelijk terugbrengen.
  3. Begeleid koken met een slim kookstel – Het slimme kooktoestel van COOK3R helpt ouderen met een beperking tijdens het koken. Het apparaat geeft de gebruiker aanwijzingen om de kookervaring zo soepel mogelijk te laten verlopen, waardoor deze ouderen langer zelfstandig kunnen blijven functioneren. Van 27 tot en met 29 augustus staan de oprichters van de start-up naast de winkel op camping ‘Stortemelk’. Tijdens hun test dagen ze campinggasten uit om zelf te koken op het toestel, waarna de gebruikers ondervraagd worden over de ervaring.
  4. Eetbare lepels – Eerder dit jaar heeft Cupbite al eetbare koffiebekers getest op showcasefestival ‘Eurosonic Noorderslag’, nu maakt de onderneming plastic lepeltjes overbodig met eetbare lepels. Om dit te testen werkt het bedrijf samen met een Vlielandse ijszaak. Van 28 tot en met 30 augustus kunnen klanten daar zowel plastic als eetbare lepels kiezen. In de ijszaak ondervragen de ondernemers ijseters naar de smaak en het gebruik van de lepels.

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie