Naar inhoud

De commerciële mogelijkheden van artificial intelligence

Zonder enige twijfel gaat kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol gaat in de industrie en het bedrijfsleven. Moderne auto’s, drones en smartphones maken al gebruik van artificial intelligence. Dit roept natuurlijk de vraag op hoe deze technologische ontwikkeling verder omarmd kan worden. De belangrijkste commerciële mogelijkheden zijn het benutten van ongebruikte databronnen, het herkennen van patronen en het verbeteren van de klantervaring.

Artificial intelligence in het bedrijfsleven

Het wetenschapsgebied van AI is gefocust op het ontwikkelen van digitale systemen. Deze systemen ontwikkelen bepaalde procedures op basis van herkenbare patronen. Dit moet de weg banen voor een AI-systeem dat deze procedures geheel autonoom uitvoert, test en verbetert. Zo wordt dus eigenlijk de hersenwerking digitaal nagebootst, en dit einddoel komt steeds dichterbij.

De Amerikaanse IT-multinational IBM heeft bijvoorbeeld de supercomputer Watson ontwikkeld. Deze autodidactische computer kan spreektaal interpreteren, databases doorspitten, vragen beantwoorden en zichzelf evalueren. Dit bouwt voort op conventionele AI en biedt enorm veel potentieel voor bedrijven en organisaties in de digitale branche. Daarom 3 commerciële toepassingen van AI op een rij.

1. Het benutten van onaangeboorde databronnen

In plaats van het doorspitten van databases kan AI ook ingezet worden om data te verzamelen in de agrarische sector. Dat blijkt wel uit het voorbeeld van CAMP3, een Amerikaans bedrijf dat software levert voor draadloze sensornetwerken. Hiermee kunnen boeren plantenziekten en plagen opsporen. Om dit voor elkaar te krijgen, ontwikkelde het bedrijf een AI-systeem dat een enorme dataset aan foto’s van gewassen verzamelde. Vervolgens kon dit systeem zichzelf trainen om gezonde van ongezonde planten te onderscheiden.

“Met AI weet je nooit voor welke problemen je komt te staan. Dit kan met de bodem te maken hebben of een verandering in de waterbehoefte. Bij het overwegen van nieuwe opties of het maken van voorspellende modellen, vallen de data soms gewoon bij ons in de schoot”, zegt oprichter Craig Ganssle.

2. Het herkennen van patronen

TalkIQ is een bedrijf dat AI gebruikt om zakelijke telefoongesprekken om te zetten in tekst. Dit kan gebruikt worden om de behoeften van klanten beter te begrijpen. Als directeur van een eerder bedrijf vroeg Jack Abraham zich af waarom sommige accountmanagers vaker deals sluiten dan anderen. En toen kwam hij op het idee voor deze innovatieve toepassing van AI.

“Ik bleef me afvragen of het mogelijk was om alles vast te leggen waar onze klanten om vroegen. Om zo de hersenen van het bedrijf te construeren.” Hij besefte ook dat deze informatie voor andere bedrijven ook erg waardevol zou kunnen zijn, en begon met het ontwikkelen van het AI-systeem. Het grootste probleem was het ‘mappen’ van de data, oftewel het arrangeren van informatie zoals productnamen, eigenschappen en concurrenten. Hiermee wilden ze voorkomen dat nutteloze data meegenomen werden in de resultaten. “Als ons product werkt, is dit de nieuwe manier waarop bedrijven gaan opereren.”

3. Het verbeteren van de klantervaring

Naast het verzamelen van customer data, kan AI ingezet worden om klanten van informatie te voorzien. Een voorbeeld hiervan is de app van Blinker, waarmee gebruikers specificaties van auto’s kunnen opvragen. Bij het uploaden van een foto van de achterkant van de auto herkent het AI-systeem het model. Zo krijgen gebruikers de nodige informatie, zoals de dagwaarde van de auto, om via de app te handelen in auto’s.

Het AI-systeem maakt gebruik van TensorFlow en Google Vision API om auto’s te identificeren, en heeft een database van 70.000 foto’s. “Maar wat je ook doet, je verkoopt nog steeds auto’s”, zegt eigenaar Rod Buscher. “Mensen vergeten dat de beruchte ergernissen er nog steeds zijn.” Om die reden heeft de organisatie de indringende advertenties weggelaten die vaak met de e-commerce geassocieerd worden. “Het uitgangspunt blijft dat je moet weten wat een goede en slechte klantervaring is”, aldus Buscher.

De grenzen van technologie

Dit geeft precies de grenzen van technologie aan. Geen enkele technologische ontwikkeling kan de toekomst van een bedrijf bepalen, zelfs AI niet. Het gaat om de mens achter de technologie, die vanuit marktperspectief de kansen en uitdagingen ervan begrijpt. Om die reden is het enorm spannend om te zien wat AI ons allemaal kan brengen in de toekomst.

De auteur is werkzaam als contentmarketeer bij Pulse Media Online, een uitgeverij die onder andere verantwoordelijk is voor het platform Mijn Zakengids.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie