Naar inhoud

De complexiteit van omnichannel-retail zichtbaar in december

De feestdagen van 2018 komen eraan en dit is te merken aan de groei van de retailactiviteiten. De on-demand-economie heeft de verwachtingen van de consument opgevoerd – en daarmee ook de druk op de retailers tijdens deze tijd van het jaar. December is voor de meeste ondernemingen in de retailsector de belangrijkste periode van het jaar en leidt vanwege inkopen voor Sinterklaas en Kerstmis tot een verhoogd eindjaarresultaat.

Aangezien het gros van de winkelactiviteiten online plaatsvindt, zijn retailers en logistieke dienstverleners snel bezig hun bezorgingsaanbod te verbeteren. Ondertussen geldt voor consumenten dat zij liever niet het risico nemen dat producten te laat binnenkomen en dus is de verwachting dat click & collect-leveringen 2 keer zo snel groeien als normale leveringsopties. Sterker nog, veel traditionele retailers moedigen store-based click & collect gratis of goedkoper aan om aanvullende verkopen aan te moedigen.

Verbetering bezorgingsaanbod retail

Op dit moment is click & collect goed voor een zesde van de totale e-commerce-markt. Dit betekent een grote kans voor retailers die kampen met krimpende bezoekersaantallen. In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika geeft echter, zoals de ‘Global Shopper Study 2018’ heeft laten zien, meer dan driekwart (76%) van besluitvormers in retail aan dat het accepteren of managen van online retourorders een grote uitdaging is.

Dezelfde studie heeft ook laten zien dat 55 procent van de ondervraagde winkelmedewerkers vindt dat het bedrijf onderbemand is en bijna de helft (49%) het gevoel heeft overwerkt te zijn. Dit percentage is ongetwijfeld nog hoger onder hen die achter de schermen werken om de winkelvoorraden op peil te houden en om de piek in activiteiten te managen tijdens Sinterklaas en de kerstdagen.

Hoe zit het dan met de logistieke medewerkers die achter de schermen onvermoeibaar doorwerken om de felbegeerde producten te verpakken, te versturen en af te leveren? Terwijl de druk op retailers toeneemt, is het de moeite rekening te houden met diegenen die werken in de magazijnen en bestelwagens om te zorgen dat onze kerstcadeaus bijtijds worden geleverd.

Minimaliseren van blessures onder personeel

Het inbeelden van een distributiecentrum gedurende piekperiodes roept ongetwijfeld beelden op van dozen die met grote snelheid over transportbanden worden verplaatst en medewerkers die druk bezig zijn met het tillen, verpakken en scannen van producten. Het is eveneens makkelijk je in te denken dat mogelijk letsel of blessures het resultaat zijn van zwaar tillen. Het is echter repetitive strain injury (RSI) dat de grootste oorzaak is van pijn op de werkvloer. De aard van het continue scannen met hoge snelheid heeft een domino-effect op de frontliniemedewerkers.

Om dit tegen te gaan, hebben logistieke bedrijven en magazijnen geïnvesteerd in technologie die beter in staat is capaciteit en ergonomie met elkaar samen te laten vallen. Het is juist om deze reden dat het sportmerk ASICS gebruik heeft gemaakt van onze TC8000-apparaten in zijn Europese distributiecentrum. Niet alleen heeft dit apparaat ervoor gezorgd dat de productiviteit met een uur per werkdag is toegenomen, maar is ook geprezen door werknemers – die wel tot 2.400 scans per werkdag kunnen uitvoeren – vanwege het comfort en verminderde inspanning. De lichtgewicht apparaat maakt het mogelijk dat het scannen van barcodes, checkboxen, tekstvelden en handtekeningen tegelijkertijd gebeurt – en reduceert bovendien vermoeidheid en blessures onder personeel.

Logistiek dienstverlener ID Logistics heeft op eenzelfde manier onze draagbare terminals WT6000 in gebruik genomen om de productiviteit en efficiëntie van de mobiele werknemers in magazijnen te verhogen. Deze nieuwste generatie terminal biedt operators toegenomen comfort dankzij een sneller systeem – 27 procent reductie in gewicht en 36 procent reductie in bulk – vergeleken met eerdere modellen.

Maximaliseren van de mogelijkheden van werknemers

Naast de veiligheid van frontliniemedewerkers, transformeert technologie ook de efficiëntie van magazijnen over de hele wereld. Het gebruik van artificial intelligence wordt steeds meer gemeengoed. Eveneens hebben slimme aanpassingen en upgrades medewerkers langs de gehele logistieke keten geholpen de efficiëntie te maximaliseren en de inventarisatie van magazijnen en de bevoorradingsketen beter te kunnen managen.

RFID-technologie (radio-frequency identification) en inventarisatiemanagementplatformen groeien volgens de ‘Future of Fulfillment Study’ naar verwachting de komende jaren met 49 procent. Met RFID uitgeruste software, hardware en tagging-oplossingen bieden met grote nauwkeurigheid de mogelijkheid om ieder item in de inventarisatie op te zoeken. Dit verhoogt de nauwkeurigheid en klanttevredenheid, terwijl het tegelijkertijd voorkomt dat producten niet meer op voorraad zijn of juist teveel aanwezig zijn.

In een magazijn helpen wij medewerkers met het traceren van producten door een combinatie van RFID en drones. Deze combinatie versnelt de ontdekking van goederen en betekent een spectaculaire verhoging van de nauwkeurigheid van voorraadmanagement. Ondertussen combineren de uitvoerders van ID Logistics draagbare technologie met tablets om de productiviteit van het personeelsbestand te vergroten.

Tijdens de drukke piekdagen, als het gebruik van oproepkrachten wordt geoptimaliseerd en tijd cruciaal is, is het belangrijk dat logistieke bedrijven over de technologie beschikken die hen in staat stelt medewerkers te trainen om zo het risico op fouten te reduceren. Het maximaliseren van gebruik via een verlengde batterijduur en het robuuste ontwerp dragen daar ook aan bij. Het gebruik van één apparaat biedt deze voordelen, plus dat het maximaliseren van efficiëntie onder werknemers en minder letsel exact de reden is dat ASICS heeft gekozen voor de TC8000 om zijn magazijn- en voorraadketenmanagement te verbeteren.

Tijdens de feestdagen nemen logistieke dienstverleners en retailbedrijven een significant aantal extra tijdelijke arbeidskrachten in dienst. Met onze geavanceerde Android-apparaten en kennis van retail en logistiek werken wij ook samen met bedrijven om training op het apparaat zelf te ontwikkelen, met gebruik van video’s om de training te versnellen en werknemers te helpen om sneller productief te zijn.

Eerbetoon aan de logistieke helden

De verwachting is, gebaseerd op een onderzoek van de Amerikaanse National Retail Federation, dat in november en december 2018 de Amerikaanse omzet in e-commerce 720,89 miljard dollar bedraagt, terwijl in het Verenigd Koninkrijk tijdens het weekend van Black Friday 1,4 miljard dollar extra is besteed aan online aankopen. Amazon zou iedere anderhalve minuut een volle vrachtwagen de deur uit hebben gestuurd.

Zonder enige twijfel heeft de toegenomen complexiteit van omnichannel-retail de bevoorradingsketen nog uitdagender gemaakt. Dit, gecombineerd met enorme pieken rond de feestdagen en tijdens sales, stelt logistieke bedrijven ieder jaar weer voor een enorme opgave. Wij danken de mensen die onvermoeibaar achter de schermen doorwerken om ervoor te zorgen dat de bezorging van alle cadeaus ieder jaar weer zo probleemloos als mogelijk verloopt.

Casper Zweers is sales director Benelux bij IT-dienstverlener Zebra Technologies.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie