Naar inhoud

De concrete contouren van de digitalisering in de landbouw

De landbouwsector staat aan de vooravond van een ingrijpende transformatie. Die verandering wordt ingegeven door de voortgaande digitalisering. Momenteel wordt een harde strijd gevoerd voor het meest dominante digitale platform in de agrarische sector. Daarbij draait het om dataverzameling, gegevensanalyse en ondersteuning bij het maken van beslissingen. Opvallend is echter dat het merendeel van de start-ups en technologiebedrijven geen helder beeld heeft van het verdienmodel.

Dat kan je opmaken uit het rapport ‘Transforming agriculture with data-driven insight’ van consultancybureau PA Consulting.

Innovatieve agrarische sector

“In het onderliggende onderzoek hebben we 136 deals in de digitale agrarische technologiemarkt gevolgd van bedrijven die sinds 1997 actief zijn in deze innovatieve markt”, zegt Oliver Lofink, expert digital agriculture bij PA Consulting en hoofdauteur van het rapport. “Daarbij zien we dat de grote spelers in 62 procent van de gevallen op zoek zijn gegaan naar partnerships. Slechts bij 13 procent van de 136 deals was sprake van een overname en bij een kwart ging het om een investering.”

Driekwart geen verdienmodel

Een ander interessant detail in de onderzoeksresultaten is dat bij maar liefst driekwart van de onderzochte start-ups en technologiespelers het onduidelijk is wat hun verdienmodel precies is. “Deze bedrijven worden vooral gefinancierd met durfkapitaal en private equity en kunnen daarom snel nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Alleen doen veel organisaties dit zonder identificatie van klanten of routes naar de markt”, voegt Paul Bogers toe, expert digital transformation bij PA Consulting. “Er ontbreekt simpelweg veelal een duurzaam verdienmodel.”

Integreren van data

Een andere ontwikkeling is de race om het meest dominante platform te worden in de digitale agrarische sector. Er zijn al enkele platformen gelanceerd, die allemaal een go-to-oplossing willen worden voor boeren. In het onderzoeksrapport worden enkele inzichten gedefinieerd in die race naar dominantie. Allereerst dat de waarde ligt in het creëren en integreren van smart data.

Gericht op deel dataketen

“Nu zien we vooral dat veel agri-technologiebedrijven zich alleen richten op één deel van de dataketen”, aldus Lofink. “Technologiebedrijven die drones of sensoren in het veld ontwikkelen, zijn bijvoorbeeld betrokken bij het vastleggen van gegevens. Maar deze gegevens hebben geen waarde voordat ze zijn geanalyseerd door bijvoorbeeld een innovatieve start-up die geavanceerde algoritmen ontwikkelt.”

Data vertalen naar inzichten

“De output van deze analyse heeft pas waarde als deze wordt vertaald in inzicht en beschikbaar wordt gesteld aan boeren via landbouwmanagementsoftware”, stelt Lofink. “Of direct wordt vertaald in geautomatiseerde acties, zoals spuiten of oogsten.” Zoals het onderzoek aantoont, is de race om het meest dominante platform te worden in de digitale agrarische sector nog niet voorbij. De winnaar wordt diegene die de grootste gebruikersbasis weet te realiseren.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van PA Consulting.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie