Naar inhoud

De consument is best bereid extra bezorgkosten te accepteren

Voor middernacht bestellen en de volgende dag bezorgen is de standaard geworden in de e-commerce-sector. Innovatieve bedrijven zoals Amazon, bol.com en wehkamp zijn zelfs bezig met leveringen op de dag van de bestelling zelf. Een retailer die een pakket binnen enkele uren of zelfs een half uur kan bezorgen, dat is de toekomst. Om dat te bewerkstelligen zijn met name meer flexibele leveringsmogelijkheden nodig. Als de bezorging van pakketjes gepaard gaat met meer flexibele levertijden, zijn consumenten namelijk best bereid om hiervoor extra te betalen. De bereidheid om echte samenwerking aan te gaan tussen pakketdiensten kan daarin helpen.

Dit valt op te maken uit een onderzoek over slimme logistiek in the last mile onder 318 consumenten in Duitsland. Het is uitgevoerd door GS1 Germany, een non-profitorganisatie die uniforme gegevensstandaarden ontwikkelt, in samenwerking met Goodstag, het Hasso Plattner Institute, pickshare en de Universität Leipzig. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘SMile: Zuverlässig, schnell, bequem – was der Empfänger von der Paketzustellung der Zukunft erwartet’.

Flexibelere bezorgopties

Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat hoe groter een huishouden is, des te meer pakketjes er bezorgd worden. De ondervraagde huishoudens krijgen gemiddeld minstens één pakketje per week die ze in de toekomst liever ontvangen binnen vooraf opgegeven tijdvensters.

Bezorging aan de deur is nog steeds de meest gewilde bezorgmethode, maar bezorging bij pakketkluizen en levering bij afhaalpunten groeien in populariteit. Toch moeten de plaats en het tijdstip van levering echter ook op korte termijn aanpasbaar zijn, zo vinden de respondenten.

De moderne consument – in ieder geval in Duitsland – is best bereid om wat meer te betalen in ruil voor flexibelere bezorgopties. Het onderzoek maakt duidelijk dat de pakketbezorgingsdiensten daar vooral over na dienen te denken.

Maak een doorbraak met samenwerkingsverbanden

“De infrastructuur in de pakketmarkt met een beperkt aantal aanbieders heeft zijn grenzen allang bereikt”, stelt Bjorn Paul, chief executive officer bij pickshare. “Alleen al de hoeveelheid van pakketten biedt de individuele dienstverlener de nodige uitdagingen.”

“De bereidheid om echte samenwerkingen aan te gaan, is een mogelijke manier om een doorbraak te realiseren”, aldus Frits van den Bos, manager innovatie bij GS1 Nederland. “Samenwerkingen in the last mile verminderen ontwikkelingskosten voor elk individueel bedrijf, zorgt voor beter gebruik van het bestaande infrastructuur en verhoogt de drop-factor per stop.”

“De gebundelde levering van alle zendingen van een ontvanger vermindert het aantal keer dat een bezorger voor de deur van de consument staat. Dat geldt ook voor de wens van makkelijke traceerbaarheid van pakketten. Het is niet de vraag óf maar vooral wánneer dit gebeurt.”

Op ontvangers gerichte bezorgservices door samenwerking in the last mile

“Deze inzichten zetten een trend en dienen als een startpunt voor toekomstige ontwikkelingen in de koerier-, express- en pakketindustrie”, zegt Sarah Leick, productmanager bij GS1 Germany. “Het SMile-concept biedt de ontvanger de mogelijkheid om alle zendingen van de verschillende pakketdiensten in één applicatie te organiseren.”

Een cruciale rol voor de Europese Commissie lijkt in deze ontwikkeling weggelegd, maar een samenwerking dient plaats te vinden tussen transporteurs, fabrikanten en retailers.

“Voorwaarde voor succes is interoperabiliteit en samenwerking”, duidt Frits van de Bos. “Standaarden spelen daarin een belangrijke rol. De gestandaardiseerde en onafhankelijke pakketidentificatie is de sleutel voor de leveringsconcepten van de toekomst.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie