Naar inhoud

De consument kan voortaan ook in winkels betalen met Tikkie

Hoewel menige Nederlander denkt dat zijn land voorop loopt in de digitale transformatie, is de werkelijkheid wellicht confronterend. Want in landen als China en Letland is de transitie in veel verder stadium. De smartphone is daar daadwerkelijk de toegangspoort tot de meeste vertrouwelijke gegevens. Contant geld en creditcards worden in die contreien steeds meer gezien als achterhaalde betaalmiddelen. In Nederland wordt echter niet stilgezeten. Zo heeft de mobile applicatie Tikkie in korte tijd een aanzienlijke aanhang gekregen.

Eenvoudige betaalverzoeken

Tikkie is een gratis app voor iOS en Android. De applicatie is een initiatief van ABN AMRO maar is gratis te gebruiken door klanten van alle Nederlandse banken. Met de app kunnen eenvoudig betaalverzoekjes worden verstuurd naar familie of vrienden via WhatsApp of sms. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen vertrouwde bank. Iedereen met een Nederlandse betaalrekening en een smartphone kan de mobiele app gebruiken. De ontvanger van een Tikkie hoeft de app niet te hebben.

Toepassing in horeca en retail

Inmiddels versturen meer dan 1,4 miljoen Nederlanders elke maand vele duizenden betaalverzoeken met de app. De vraag van retailers en horeca neemt dan ook toe om gebruik te maken van de populaire betaal-app. Sinds kort is het voor het eerst mogelijk om een winkelier met de app te betalen. Binnen of buiten de winkel zelf, dat maakt niet uit. Consumenten kunnen – zonder eerst langs een kassa of betaalzuil te lopen – zelf afrekenen met de tool. De pilot is van start gegaan bij Munch Fit Food To Go in Amsterdam.

Afrekenen via een QR-code

Sinds eind 2016 heeft retailadviesbureau Q&A de Beethovenstraat in Amsterdam omgedoopt tot ‘Shopping Street Innovation Lab’. Verschillende retail-innovaties worden in deze straat getest. ABN AMRO heeft samen met Munch Fit Food To Go een Grab & Go-schap gecreëerd waardoor klanten versgeperste sapjes, wraps en maaltijden zelf met Tikkie kunnen afrekenen waar en wanneer zij dit willen. De klant scant met z'n telefoon – Android via een QR-app en iOS direct via de camera – de QR-code op het product. Automatisch opent dan de iDEAL-betaalpagina in de vertrouwde mobiele omgeving. Na de betaling ontvangt de klant een gif’je als bedankje. Het is net als met particuliere betaalverzoeken niet nodig om de app te hebben om de betaling te kunnen doen.

Meer focus op shopbeleving

“We vinden het belangrijk dat al onze klanten makkelijker kunnen betalen en dat wij ons in de winkel meer kunnen richten op de shopbeleving. Tikkie biedt ons deze oplossing en heeft daarnaast een sterk trackrecord qua gebruikersaantallen en snelle betalingen”, aldus Yorieke Eskes, eigenaar van Munch Fit Food To Go. “Bij deze pilot kijken we naar afrekenen met QR-codes in een winkel, waarbij het – doordat betaling buiten de winkel ook mogelijk is – ook draait om de betaalmoraliteit van de Nederlander”, voegt Lesley Flohil, business developer digitalisation bij ABN AMRO, toe. “Uit onderzoek blijkt dat klanten een beter moraal hebben als je ze vertrouwen geeft. Uit deze proefperiode gaat blijken waar en hoe de klant zijn betaling doet.”

Gebruiksgemak tijdens festivals

Het was eind vorig jaar opnieuw mogelijk om op een festival met Tikkie te bestellen en betalen. Na de succesvolle pilot tijdens het Amsterdamse ‘Terrassen Festival 2017’ kregen bezoekers van de ‘Winterparade’ in RAI Amsterdam de mogelijkheid om gewoon vanaf hun tafel bestellingen te plaatsen en betalen. Iedere tafel was voorzien van een QR-code en ook de menukaart was weergegeven met QR-codes. De klant scande zijn tafel en bestelling en dit werd – zoals we gewend zijn van de app – automatisch verstuurd via WhatsApp naar de bar. Vervolgens kreeg de klant een Tikkie terug en werd de bestelling gebracht als er was betaald. De applicatie biedt hiermee een oplossing voor de lange rijen die bezoekers van festivals als minpunt zien. Zowel de consument als ondernemer heeft baat bij deze makkelijke optie om te bestellen en af te rekenen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie