Naar inhoud

De contouren van de voortzetting van de digitale transitie

De contouren van de digitale transformatie zijn inmiddels duidelijk zichtbar in bedrijven en instellingen. De digitalisering heeft al plaatsgevonden en doordringt allang ons hele leven. Feit is dat bedrijven inmiddels hun data al grotendeels in een of andere vorm hebben gedigitaliseerd. Het gaat er tegenwoordig in wezen vooral om dat het door de digitale transformatie ontstane potentieel adequaat wordt gebruikt. De uitdagingen waar bedrijven nu mee worstelen, zijn vooral het gebruik van digitale data en het aanpassen van bedrijfsprocessen.

Groei kunstmatige intelligentie

Zoals bekend vallen vanwege de digitalisering en de toenemende groei van kunstmatige intelligentie bepaalde werkzaamheden binnen bedrijven weg. Werkzaamheden zijn in de loop van de digitale transformatie veranderd, omdat intelligente systemen tegenwoordig al zo ver zijn ontwikkeld dat zij naast productiewerkzaamheden, zoals productielijnen, vaak al bepaalde kantoorwerkzaamheden kunnen uitvoeren. Denk aan deep learning en machine learning.

Het doel van intelligente software

Het doel van intelligente software is echter niet om medewerkers te vervangen. Het ondersteunen en aanvullen van de dagelijkse werkzaamheden staat juist centraal, om vakmensen voor inhoudelijke taken beschikbaar te houden. Technologieën, zoals de door het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gartner genoemde insight engines, bieden daarvoor de ideale basis. Deze maken het mogelijk de aanwezige bedrijfskennis centraal te bundelen en te benutten.

Gemakkelijk toegankelijk informatie

Ze zijn zelflerend, waardoor hun kennis constant wordt uitgebreid en ze stellen belangrijke informatie direct en proactief ter beschikking. Daardoor maken insight engine-oplossingen een zogenaamd 360-graden-overzicht van alle bedrijfsrelevante gegevens binnen het bedrijf mogelijk. Dit overzicht is essentieel voor veel verschillende medewerkers en leidinggevenden van alle niveaus en afdelingen. Zij profiteren van de gemakkelijk toegankelijke informatie, waardoor processen versneld en aangepast kunnen worden en er een basis voor besluitvorming gecreëerd kan worden.

De auteur is oprichter en chief executieve officer van Mindbreeze, een IT-dienstverlener gericht op search, big data en insights.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie