Naar inhoud

De contouren van het wereldbeeld na het coronavirus in 2025

Langzaamaan durft de Nederlandse regering weer na te denken over de samenleving ná COVID-19. De maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, worden stapsgewijs – na toetsing door het Outbreak Management Team (OMT) – versoepeld. Vanaf deze week mogen Nederlanders dan ook weer naar de kapper en vanaf 1 juni 2020 zijn zij verplicht een mondkapje te dragen in het openbaar vervoer. Voor kantoormedewerkers geldt echter nog steeds hetzelfde heldere advies: werk thuis.

De cruciale vraag is natuurlijk of dit de norm blijft en of er nog andere terreinen zijn waar flinke veranderingen verwacht worden. In ‘After the Virus – A Special Report Looking Back on the Next Five Years’ deelt het Center for the Future of Work van zakelijk dienstverlener Cognizant zijn voorspellingen over een wereld na het coronavirus. Elk facet van de maatschappij wordt momenteel geraakt, met alle gevolgen van dien. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de politiek, de economie, het bedrijfsleven en de technologie.

Impact coronacrisis

Hoe lang de huidige beperkingen duren, is voor iedereen gissen. Duidelijk is echter wel dat door COVID-19 veel verandert. Daarom is onderzocht wat de coronacrisis uiteindelijk betekent voor de overheid, de gezondheidszorg, het onderwijs, de detailhandel, de reissector en de technologiebranche. Het rapport is geschreven vanuit een toekomstperspectief. De onderzoekers hebben namelijk gekeken naar de stand van zaken in 2025. De veranderingen die verwacht worden, dienen zich namelijk in de jaren na de pandemie aan.

De wereld in 2025

Het onderzoeksteam deelt voorspellingen voor de periode na het coronavirus. Sommige voorspellingen zijn technisch, zoals lichaamsscans van bezoekers van een gebouw of evenement, het oprichten van een Health Security Agency en een toekomstig virtueel personeelsbestand. Andere voorspellingen zijn meer divers, zoals de aanpak van de kosten van vergrijzing, de creatie van een duurzamere toekomst en de opgave van de privacy voor het algemeen belang.

Negen voorspellingen

In het rapport zijn negen beschouwende voorspellingen weergegeven die de veranderingen door de coronacrisis benadrukken:

  1. De online big bang – De ontwikkeling rondom de gebruikerservaring sluit straks naadloos aan op samenwerkingsplatforms als Muzzle en Trello. Het gebruik van mixed reality kan tevens een grote boost krijgen als bedrijven virtuele werkplekken ontwerpen als The Wild of hub-culturen als Emerald City.
  2. Thuiswerken wordt de norm – Werken op afstand wordt voor de meeste bedrijven de norm in plaats van de uitzondering. In 2025 worden huizen en appartementen gebouwd of uitgerust met geluidsisolatie, aparte spraakgestuurde ingangen en futuristische glazen muren waarin we kunnen werken.
  3. Minder zakenreizen – Er zijn veel minder zakenreizen, omdat nieuwe technologieën de afstand overbruggen. De meeste zakelijke vergaderingen en evenementen verlopen virtueel en de vliegschaamte is flink toegenomen.
  4. Gezondheidsscreening is overal – Net zoals de Transportation Security Administration (TSA) in de Verenigde Staten van Amerika is gevormd na 9/11, wordt er een Health Security Agency opgericht om ervoor te zorgen dat mensen gezond reizen en zich verplaatsen met een OK2GO-scan die verplicht is voor iedereen.
  5. Gaia en Greta – Greta Thunberg heeft de wereld gedwongen te kijken naar de klimaatverandering en nu weet iedereen wat de onmiddellijke impact van thuisblijven is. Zo zijn er in Venetië weer vissen te zien in het water doordat gondels minder varen en is de hoeveelheid smog in China sterk afgenomen.
  6. Mens in de machine – Multi-sensorische virtuele interactie is sterk gegroeid door de opkomst van haptische interfaces. Denk bijvoorbeeld aan handschoenen en full-body pakken als TESLASUIT of HaptX. Deze virtual reality interfaces maken het voor de gebruikers mogelijk om bepaalde objecten bijna levensecht te voelen. We kunnen dus straks niet alleen informatie op aanvraag zien en horen, maar ook voelen.
  7. De opoffering van de privacy – Overheden hebben de langetermijngevolgen van een permanente toezichtinfrastructuur erkent en de persoonlijke data die hieruit voortvloeien, zorgen voor een nieuwe bron van economische welvaart.
  8. Vergrijzingskosten in een wereld na het coronavirus – Aangezien de wereldbevolking steeds ouder wordt, komt gerontechnologie op als een nieuw onderzoeksgebied. Gerontechnologie richt zich op het waarborgen van goede gezondheid, maatschappelijke participatie en zelfstandigheid van ouderen. Dit wordt gerealiseerd door onderzoek en de ontwikkeling van producten en diensten die de kwaliteit van leven verhogen. Hierdoor worden de kosten van onze mondiale gezondheidszorg verminderd.
  9. Een schoner regime – De strijd tegen virussen wordt anders gestreden dan vóór de coronacrisis. Bedrijven voeren een algemeen bedrijfshygiënebeleid in en nieuwe start-ups als Blueland en Truman’s hebben duurzame hygiëne en schoonmaak sexy gemaakt.

“In het rapport hebben we beoogd beschouwende voorspellingen weer te geven over wat er na de coronacrisis gebeurt”, vertelt Ben Pring, vice president & director bij het Center for the Future of Work van Cognizant. “We hebben vooral naar leidende indicatoren gekeken – zowel naar de toekomst van werk, als naar de toekomst van alles wat er momenteel in onze samenleving gebeurt. Technologie vormt de kern van het herstel na de crisis, maar er zullen ook onverwachte gevolgen zijn. Het valt nog te bezien hoe de overheid, het onderwijs, het bedrijfsleven en de gezondheidszorg zich wereldwijd herstellen om de nieuwe wereldorde te kunnen dienen.”

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie