Naar inhoud

De COVID-19-pandemie is de katalysator van de onlineverkopen

De retailbranche in Nederland is hard getroffen door de uitbraak van de COVID-19-pandemie – al zijn er duidelijke winnaars en verliezers aan te wijzen. Door de tijdelijke winkelsluitingen tijdens de intelligente lockdown en een gekelderd consumentenvertrouwen krimpen naar verwachting de consumentenbestedingen in 2020 met 5,2 procent. Tegen deze achtergrond wordt dit jaar een krimp van de retailsector van 8 procent verwacht.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Winnaars en verliezers met online als katalysator’ van ABN AMRO.

Verkoopvolumes in retail stijgen in 2021 weer

Niettemin nemen de bestedingen sinds het tweede kwartaal van 2020 weer toe en kan de sector in 2021 met 5 procent groeien. Retailers in voedingsmiddelen en producten die het verblijf in en om het huis veraangenamen, profiteren van de veranderende behoeften. Zo kennen supermarkten (+5%) en voedingsspeciaalzaken (+2%) dit jaar naar verwachting een flinke groei. Vooral de omzet online van supermarkten heeft de afgelopen maanden sterk gepiekt met groeipercentages van 40 tot 50 procent.

In 2021 zakken de uitgaven in supermarkten en speciaalzaken weer iets terug (-1%), zo wordt verwacht. Ook is sinds de uitbraak van de pandemie sprake geweest van een flinke groei in de verkoop bij retailers in consumentenelektronica (+7%), woonwinkels (+4%) en doe-het-zelfzaken (+10%). De onderzoekers verwachten voor woonwinkels en doe-het-zelfzaken volgend jaar een krimp van 2 procent, terwijl voor consumentenelektronica de groei inzakt naar 2 procent.

Automotive krijgt dit jaar harde klappen

De grote verliezers in de retail zijn fysieke kledingwinkels (-15%) en schoenenwinkels (-10%). Door de pandemie hebben veel consumenten de fysieke winkelstraat gemeden en is de vraag naar formele kleding door het thuiswerken drastisch afgenomen. Bovendien kunnen kleding en schoenen bij uitstek online besteld worden. De sterkste stijging ooit in de omzet online van webwinkels en omnichannel retailers is niet genoeg om het verlies in fysieke kledingwinkels en schoenenwinkels goed te maken. Voor webshops is de verwachting dat het volume voor heel 2020 met 35 procent toeneemt.

De groei (+5%) in de fysieke retail in 2021 is niet voldoende voor een volledig herstel tot het niveau van voor de coronacrisis. Ook de autodealers zijn zwaar getroffen. Zo is de vraag naar nieuwe auto’s in het eerste halfjaar van 2020 fors ingezakt (-30%). Tegelijkertijd is de vraag naar occasions gestegen, omdat Nederlanders het openbaar vervoer mijden maar toch mobiel willen blijven. Begin augustus heeft de verkoop van tweedehands auto’s 1,5 procent hoger gelegen dan in 2019. Voor de gehele branche wordt in 2020 een omzetdaling verwacht van 15 procent en in 2021 een herstel van 8 procent. Hiermee is de omzet nog steeds fors lager dan vóór deze crisis.

Sterkere focus op omnichannel cruciaal

“Retailers met een goed lopend e-commercekanaal komen relatief beter door de crisis, omdat de verschuiving van de vraag naar online deels blijvend is”, stelt Henk Hofstede, sectorbankier bij ABN AMRO. “De COVID-19-pandemie heeft een enorme impact op de retailsector en het consumentengedrag. Het is dan ook de vraag hoe snel Nederlanders kunnen terugkeren naar een stabiele situatie.”

“We verwachten dat een deel van de consumenten de komende tijd blijvend minder winkels bezoekt, gerichter en meer lokaal winkelt en aankopen verlegt naar het online domein. Dit heeft ingrijpende gevolgen voor de Nederlandse retailsector en kan leiden tot faillissementen, winkelsluitingen en leegstand in grootstedelijke winkelgebieden. Om goed door deze crisis te kunnen komen, is het daarom cruciaal dat retailers zich sterker focussen op de juiste omnichannel mix.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie