Naar inhoud

De COVID-19-piek in e-commerceaankopen lijkt nu wel voorbij

Nu in landen als Nederland, Duitsland en Noorwegen het normale leven weer stap voor stap wordt opgepakt, lijken consumenten hun risicomijdende winkelgedrag langzaam los te laten. In de eerste maanden van de COVID-19-pandemie hebben zij meer aankopen online gedaan dan ooit te voren, maar dit hoogtepunt in e-commerceaankopen is voorlopig voorbij. De groei van e-commerce heeft in deze landen in mei 2020 een piek bereikt. En in de eerste helft van juni zijn de groeicijfers afgenomen. Deze afnemende groei lijkt een direct verband te hebben met het feit dat deze samenlevingen langzaam weer op gang komt.


Ontwikkeling e-commerce

Dit blijkt uit een drie maanden durend onderzoek van betalingsprovider AfterPay naar het online koopgedrag in de periode direct na de uitbraak van de COVID-19-pandemie, waaraan meer dan 19.000 consumenten in Nederland, Duitsland en Noorwegen hebben deelgenomen. De onderzoeksresultaten laten zien dat de hoeveelheid onlineaankopen in de eerste helft van juni met 12 procent is gedaald ten opzichte van de tweede helft van mei 2020.

Toch is de groei nog steeds 21 procent hoger ten opzichte van het aantal aankopen vóór de coronacrisis. De afname van voedsel en levensmiddelen (-25%) en afhaaleten (-27%) in de eerste helft van juni heeft een belangrijke factor gevormd voor de afgenomen groei van e-commerceaankopen. Beide categorieën vormen samen 36 procent van de totale afname van het aantal onlineaankopen in de eerste helft van juni.

Nederland

Vanaf de tweede helft van mei tot en met de eerste helft van juni is het totale aantal onlineaankopen met 12 procent afgenomen, waardoor de totale groei in aankopen sinds de uitbraak van het coronavirus neerkomt op 31 procent. De afname in de eerste helft van juni is hoofdzakelijk veroorzaakt door minder aankopen in de categorieën voedsel en levensmiddelen – minus 19 procent ten opzichte van de tweede helft van mei – en thuisbezorging (-21%).

Het aantal onlineaankopen voor mode is in de eerste helft van juni onveranderd gebleven. De enige categorieën die zijn gegroeid, zijn die voor tuingereedschap (+64%) en reizen en vervoer (+22%). Beide cijfers hebben echter minimale impact op de totaalcijfers, omdat beide categorieën slechts 1 procent van alle e-commerceaankopen in Nederland vormen.

Duitsland

Vanaf de tweede helft van mei tot en met de eerste helft van juni is het totale aantal onlineaankopen met 11 procent afgenomen, waardoor de totale groei in aankopen sinds de uitbraak van het coronavirus neerkomt op 21 procent. De afname in de eerste helft van juni is hoofdzakelijk veroorzaakt door minder aankopen in de categorieën thuisbezorging – minus 44 procent ten opzichte van de tweede helft van mei – gevolgd door voedsel en levensmiddelen (-19%).

Ook minder aankopen in het segment media en amusement (-17%) hebben bijgedragen aan de totale afname van het aantal onlineaankopen. De aankopen in het modesegment zijn daarentegen aanzienlijk toegenomen (+16%). Andere belangrijke categorieën die zijn gegroeid en de totale afname hebben geremd, zijn speelgoed (+26%) en hobbyartikelen (+10%).

Noorwegen

Vanaf de tweede helft van mei tot en met de eerste helft van juni is het totale aantal onlineaankopen met 8 procent afgenomen, waardoor de totale groei in aankopen sinds de uitbraak van het coronavirus neerkomt op 13 procent. De afname in de eerste helft van juni is hoofdzakelijk veroorzaakt door minder aankopen in de categorieën voedsel en levensmiddelen – minus 48 procent ten opzichte van de tweede helft van mei – gevolgd door mode (-8%) en hobbyartikelen (-23%).

De belangrijkste categorieën die zijn gegroeid en de algehele daling hebben geremd, zijn tickets (+64%) en reizen en vervoer (+46%), een kleine groei na de flinke afzwakking van beide segmenten tijdens de COVID-19-uitbraak. Toch zijn deze categorieën nog steeds goed voor minder dan een derde van het totale aantal onlineaankopen van voor de pandemie-uitbraak.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie