Naar inhoud

De crisis als momentum om de bedrijfscultuur aan te scherpen

De huidige crisis is een echte test voor de cultuur van elke organisatie. Cultuurverandering staat in de top 3 van de prioriteiten voor de wereldwijde ontwikkeling van organisaties. Tegelijkertijd kan een ontwrichtende transformatie een katalysator zijn voor een cultuuromslag. Dat biedt ook een kans, want veel organisaties worden door de coronacrisis gedwongen om na te denken over de werkwijzen en daar is het DNA ook een belangrijk onderdeel van.

Dit leert een wereldwijde studie van organisatieadviesbureau Korn Ferry. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Real World Leadership – Create an engaging culture for greater impact’. Uit dit onderzoeksrapport kun je opmaken dat leiders van organisaties in staat dienen te zijn om vier fundamentele acties uit te voeren om de cultuur aan te scherpen – en sterker uit deze crisis te komen.

1. Beoordeel de cultuurkenmerken

Leiders moeten zich sterk bewust zijn van de bestaande cultuur en weten welke elementen daarin nu en in de toekomst effectief zijn plus beseffen aan welke factoren gewerkt moet worden. Zo dienen ze de achilleshiel van de organisatie te herkennen. Is deze bijvoorbeeld wendbaar genoeg? Als je de organisatie meer wendbaar wil maken, neem je daarvoor mensen aan met agile capaciteiten. Ook is het belangrijk om te kijken naar de bedrijfsprocessen. Want als je processen hebt die veerkrachtige mensen tegenhouden, ontstaat een worsteling en raken ze gefrustreerd.

2. Focus op de cultuurkenmerken die er het meeste toe doen

Elke type bedrijf wordt momenteel met verschillende uitdagingen geconfronteerd. Leiders hebben nu de kans om bepaalde dimensies van de organisatiecultuur aan te pakken om goed met de situatie om te gaan, casu quo nieuwe kansen te creëren. Durven ze hierin ook duidelijke keuzes te maken?

Farmaceutische bedrijven kunnen bijvoorbeeld op korte termijn te maken krijgen met een enorme verstoring van de toeleveringsketen, terwijl deze sector juist nu ook groeimogelijkheden heeft. Om de supply chain te optimaliseren, moeten ze nieuwe samenwerkingen aangaan met externe partners en alternatieve leveranciers. Dat vereist dat ze intern ook de silo’s doorbreken. Dit raakt natuurlijk de cultuur en het DNA van de organisatie.

3. Bouw snel mogelijkheden op

Om de nieuwe componenten van de cultuur ook snel te verstevigen, heb je voldoende mensen nodig die zich gedragen naar dat DNA. Deze crisis is dus ook een goed moment om de capaciteiten van alle medewerkers eens goed onder de loep te nemen, de talentmix te herzien en een gestructureerde aanpak te gebruiken om hen te helpen zich snel aan te passen aan het nieuwe gewenste gedrag dat nodig is. Gebruik data verkregen via bijvoorbeeld assessments – niet het gevoel – om deze beoordelingen te maken.

4. Houd rekening met de nieuwe werkelijkheid

Bij het werken aan de aangepaste cultuur is het natuurlijk belangrijk de huidige situatie in aanmerking te nemen:

  • We ervaren op termijn een U-vormig herstel. Bedrijven hebben daarmee een bredere basis nodig voor de beheersing van deze crisis en om beslissingen te nemen die een positief effect hebben op de langere termijn.
  • We zien straks ook fundamentele veranderingen op de werkplek. Thuiswerkregelingen worden bijvoorbeeld omarmd en blijken ook effectief te kunnen zijn. Het resultaat is een exponentiële groei in het gebruik van virtuele platforms en tools voor samenwerking.
  • De beweging naar grotere ecosystemen, om complexe problemen effectief op te lossen, verloopt alleen maar sneller. Dit vergt leiderschap dat daarvoor openstaat. Leiderschapsstijlen gebaseerd op command & control zijn voor deze beweging niet altijd productief.
  • De cultuur is een drijvende factor die bepalend is hoe een organisatie omgaat met niet alleen goede tijden, maar zeker ook met slechte tijden. Een collectieve aanpak met een duidelijk gevoel voor richting stimuleert juist dan de betrokkenheid van medewerkers.

Madeline Dessing is managing director Nederland bij organisatieadviesbureau Korn Ferry.

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie