Naar inhoud

De cross-border e-commerce wordt gestimuleerd door COVID-19

De belevingswereld van consumenten wereldwijd is door de COVID-19-pandemie ontegenzeggelijk kleiner geworden. Krachtige reisbeperkingen, werken plus studeren vanuit huis, beperkende maatregelen in winkelfilialen en de tijdelijke sluiting van ontspanningsgelegenheden – van sportvelden en musea tot horecaetablissementen en theaters – hebben gezorgd voor een verschuiving van het fysieke naar het virtuele domein. Een van de weinige branches die daar profijt van heeft, is de e-commercesector.


Impact COVID-19 op cross-border e-commerce

Onlineretailers met een internationale focus, flexibele ketens en wereldwijd opererende transportpartners hebben tijdens de pandemie beter gepresteerd dan hun collega-bedrijven. Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Cross-border €-commerce – De impact van COVID-19’ van de gelijknamige expertgroep van kennisnetwerk voor digitale commercie ShoppingTomorrow, dat mede mogelijk is gemaakt door logistiek dienstverlener DHL, serviceprovider Salesupply en brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

De COVID-19-pandemie leidt mondiaal tot versnelde – niet uitsluitend tijdelijke – sluitingen van fysieke winkels en een toename van de investeringen in de digitale transformatie, zo constateren de leden van de expertgroep. Aankoopervaringen in het online veld worden verbeterd om consumenten uit het binnenland en steeds vaker ook het buitenland gericht aan te spreken. Zo krijgt cross-border e-commerce een extra duw in de rug.

Status cross-border e-commerce in Nederland

De uitbraak van coronavirus heeft echter in Nederland niet direct geleid tot een toename van cross-border e-commerce, zo blijkt uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van ShoppingTomorrow. Alleen mensen die tot dat moment weinig ervaring hadden met online shoppen, winkelen sinds de uitbraak beduidend vaker over de grens. In hetzelfde onderzoek is aan Nederlandse consumenten ook gevraagd naar hun verwachtingen over hun grensoverschrijdend aankoopgedrag in 2025.

Bestedingen aan cross-border e-commerce in Nederland

Nederlanders denken over vijf jaar meer cross-border te kopen in tien van de dertien onderzochte categorieën. In de resterende categorieën verwachten ze dat het aandeel gelijk blijft. Wel zijn er aanzienlijke verschillen zichtbaar tussen de verschillende generaties. Waar 65-plussers namelijk verwachten dat het cross-border aandeel stabiel – laag – blijft, denken Nederlanders in de leeftijdscategorie 15 tot 35 jaar in 2025 het merendeel van hun aankopen online bij buitenlandse webshops te doen.

Visies over cross-border e-commerce in audio

De expertgroep heeft naast het rapport onder de noemer ‘Wat nou crisis?!’ ook een reeks podcasts gemaakt. Daarin vertellen verkopers over de impact van de wereldwijde epidemie op cross-border e-commerce. Gertie Bin van Omoda, Pouya Boland van Chiquelle, Thomas Boogert van Secrid, Jonathan Opdam van Online Plastics Group, Alain Vermeulen van Vitaminstore en Rutger Wismeyer van Bugaboo delen daarin hun verkoopervaringen, lessons learned en belangrijkste uitdagingen die kort achter en voor hen liggen.

Daarnaast laten vijf deskundigen hun licht schijnen over de veranderingen die COVID-19 teweegbrengt en de toekomst die voor ons ligt. Dat zijn Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, Jesse Weltevreden, lector digital commerce aan de Hogeschool van Amsterdam, Leendert van Delft, vice president sales programs bij DHL Express, Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, en Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie