Naar inhoud

De dance-industrie is voorloper in digitaal netwerken

Een van de sectoren waar de gevolgen van de digitalisering als eerste duidelijk werd, is de muziekindustrie. De verkoop van cd's, jarenlang een van de belangrijkste inkomstenbronnen, kende een dramatische daling toen het wereldwijde web zijn mogelijkheden toonde. Maar de branche heeft de afgelopen jaren zijn veerkracht getoond. Met name de dance-industrie is een succesvolle exponent. Een succes dat te danken is aan een digitale transformatie.

Digitale transformatie

De omzet van de wereldwijde dance-industrie stijgt in 2016 tot boven de 7 miljard euro. De afgelopen jaren zijn de inkomsten al flink toegenomen, van 4 miljard in 2012 tot 6 miljard in 2015. Dat voorspelt adviesbureau EVAR. Twee derde van de omzet komt uit evenementen, de overige inkomsten zijn afkomstig van onder meer online streaming en muziekverkoop. Het miljardensucces is voor een groot deel te danken aan de digitale transformatie die de dance-industrie heeft ondergaan, aldus Denis Doeland, directeur van advies- en managementbureau DDMCA.

Online fans binden

Volgens de digitaal strateeg, die dj’s als Hardwell en Nicky Romero, maar ook organisaties als 538 en ALDA Events tot zijn klantenkring mag rekenen, weet de dance-scene als geen ander online fans aan zich te binden: “De keiharde euro’s komen vooral via events binnen, maar dat was niet mogelijk geweest als dj’s online geen netwerken met miljoenen fans zouden hebben opgebouwd. De hele muziekindustrie is op zijn kop gezet door de digitalisering en dance-organisaties nemen daarin nu het voortouw. Zij begrijpen als eerste hoe waardevol de online connectie met fans en het analyseren van de bijbehorende persoonsdata is. Het resultaat is een volledig digitaal businessmodel dat zijn vruchten afwerpt.”

Nederland innovatieland

Nederland loopt voorop bij deze digitale ontwikkelingen. Nederlandse dj’s domineren de toplijsten en over de hele wereld trekken zij miljoenen liefhebbers naar hun optredens. Doeland: “Nederland is dan ook het land bij uitstek als het gaat om digitalisering en vooruitgang. Alles en iedereen is verbonden met elkaar. We hebben een overheid die innovatie actief steunt en start-ups krijgen hier alle ruimte om te groeien. Dat ideale innovatieklimaat zie ik als basis van de succesvolle digitalisering van de dance-industrie.”

Verandering businessmodel

De dance-industrie loopt op digitaal gebied ver voor op andere sectoren, aldus Doeland. “Sport- en mediamerken zijn op de goede weg, maar in sectoren als de financiële wereld is er nog veel werk aan de winkel. Digitalisering is niet iets voor alleen de marketing- of salesafdeling, zoals je nu nog vaak ziet. Het hele businessmodel moet omgegooid worden en daarvoor zijn organisatiebrede veranderingen vereist. De dance-industrie laat zien hoe dat moet.”

Dance-industrie als voorbeeld

Ruud Hendriks, medeoprichter van de organisatie die start-ups ondersteunt Startupbootcamp, beaamt dit: “De dance-industrie is wat mij betreft het voorbeeld van een sector die de digitalisering succesvol heeft omarmd. Het is een branche met een echte digitale bedrijfsstrategie, met online netwerken van miljoenen fans die goud waard zijn. De omzetcijfers zeggen genoeg.”

Op de website EDM en de digitale wereld kun je het gelijknamige e-book downloaden.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie