Naar inhoud

De dappere ondernemers die juist nu een bedrijf zijn gestart

De coronacrisis treft ondernemend Nederland ongekend hard. De cijfers liegen er dan ook niet om, want het land kende in het eerste halfjaar van 2020 maar liefst 25 procent meer stoppende ondernemers – zowel met personeel als zonder personeel. Daarnaast zijn er veel meer faillissementen uitgesproken in die periode. Het zijn met name zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) en parttime ondernemers die gestopt zijn. De sectoren informatie- en communicatietechnologie plus media (+45%) en zakelijke dienstverlening (+40%) gelden als de uitschieters als het gaat om de groei van het aantal stoppers.

De detailhandel – offline en vooral online – zit juist sterk in de plus op dit moment. Opvallend is dat waar in bijna alle provincies het aantal faillissementen sterk is toegenomen, in Utrecht het aantal faillissementen het sterkst is afgenomen: 34 procent minder faillissementen in dit halfjaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een analyse van de eigen data van de Kamer van Koophandel.

Startende ondernemers tijdens de COVID-19-pandemie

Dit is dus op het eerste gezicht niet echt een ideaal moment om te starten met een bedrijf. Toch ruiken sommige ondernemers kansen en lijkt sinds juni weer een positieve trend zichtbaar. Het aantal zzp’ers lag in die maand namelijk 20 procent hoger in vergelijking met een jaar eerder. Wie zitten er achter deze weer opgaande tendens? Deze vier ondernemers of ondernemende duo’s zijn net voor of tijdens de intelligente lockdown vanwege COVID-19 met hun bedrijf gestart. Ze schatten de toekomst van hun onderneming – juist nú – gunstig in.

Groeiondernemers helpen met online marketing en sales

“Ik had een goede baan als manager digital marketing bij een dochteronderneming van Heineken”, vertelt Martijn Staal van groei.marketing. “Maar door de COVID-19-pandemie gingen verschillende campagnes niet door. Tegelijkertijd merkte ik dat bedrijven door het thuiswerken versneld moesten digitaliseren. Bovendien constateerde ik dat nieuwe klanten in business-to-business niet zomaar meer organisch aan kwamen waaien, maar dat ondernemers zelf campagnes moesten voeren.”

“Voor mij een goede reden om mijn baan op te zeggen en een langgekoesterde droom te realiseren door een eigen onderneming te starten. Start-ups en scale-ups hebben vaak veel kennis van hun producten en diensten, maar minder marketingkennis in huis. Met mijn bureau zet ik samen met de teams van de ondernemers zelf in enkele weken een complete marketing- en salesorganisatie op en creëer ik klantgerichte campagnes.”

Mindful en spiritueel platform om vrouwen te inspireren

Floortje Ingenhousz en Imke Plaggemars zijn The Spirit Junkies gestart om vrouwen te inspireren om meer vanuit hun zielsmissie te leven. In de webshop verkopen zij kristal, edelstenen en andere producten die ondersteunend en inspirerend zijn gedurende de persoonlijke en spirituele groei. Op hun platform plaatsen ze ondernemers in het licht die een bijdrage kunnen leveren aan dit proces. Op deze manier hopen ze vrouwen te kunnen verbinden en te kunnen versterken. Wat in december 2019 begon als zijproject, groeide tijdens de thuiswerkperiode zo hard door dat ze allebei hun baan hebben opgezegd om fulltime aan hun platform te werken.

Realiseren van levensechte virtual reality-conferenties

Door de intelligente lockdown waren fysieke evenementen en conferenties tijdelijk niet meer mogelijk. Om toch conferenties te organiseren die zo dicht mogelijk tegen events met intermenselijke ontmoetingen aanzitten, heeft Daniël van der Waals Beemup ontwikkeld. Met virtual reality worden via deze online marketplace bijna zo goed als echte virtuele presentaties, conferenties en paneldiscussies gegeven. “Zonder het gedwongen thuiswerken was onze start-up niet in zo’n stroomversnelling geraakt zoals nu”, stelt de ondernemer.

Helpen van andere ondernemers om voor zichzelf te beginnen

“Vlak voordat onze wereld veranderde door het coronavirus, waren wij klaar met het uitwerken van onze ‘Big Five’-programma's: een mooi concept om op een zeer doeltreffende manier startende vrouwelijke ondernemers te begeleiden”, duidt Myrthe Claus van vrouwen-ondernemen.nl. “Maar toen kwamen onze plannen door alle ontwikkelingen opeens in een ander licht te staan. Wie voelt er namelijk nu nog voor om voor zichzelf te beginnen? Wij twijfelden, maar besloten ons concept toch te lanceren. Want hoe onzeker de ontwikkelingen en de economie ook zijn, we zijn er van overtuigd dat ondernemers – weer – opstaan en inspelen op oude of juist nieuwe behoeften en kansen die ontstaan. En de praktijk bewijst ons gelijk.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie