Naar inhoud

De deeleconomie is ook op de werkvloer heel normaal geworden

Peer-to-peer-platformen visualiseren de contouren van de digitale transformatie. De platformen tonen de toegenomen transparantie van de samenleving en de groeiende voorkeur voor gemak bij consumenten. Zij zien steeds vaker de voordelen van gebruik boven bezit. De deeleconomie heeft zowel op kantoor als op de werkvloer inmiddels ook zijn weg gevonden. Voordat we iets aanschaffen, kijken we eerst of we het artikel van collega’s kunnen lenen.

Een positieve en duurzame ontwikkeling, zo mag je dat gerust noemen. Onderling delen tussen afdelingen, vestigingen of zelfs andere bedrijven gebeurt jammer genoeg nog maar weinig. Ook gooit de gemiddelde werknemer in Nederland kapotte gebruiksartikelen vaak weg zonder te kijken of het nog te repareren is. Voor bedrijven valt hier winst te behalen.

Kwaliteit en levensduur

Dit leert een analyse uitgevoerd in opdracht van Manutan, de leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en terrein. Kleine kantoormaterialen, zoals nietmachines en perforators, worden in 90 procent van de bedrijven gedeeld, zo blijkt uit het onderzoek. Ook klein gereedschap gaat op de werkvloer veelal van hand tot hand. Inkopers zeggen dan ook bovenal voor kwaliteit te kiezen als er iets vervangen moet worden en ze letten daarbij minder op de prijs. Producten moeten lang meegaan en door veel mensen gebruikt kunnen worden. Als iets stukgaat, gaan bedrijven daar heel verschillend mee om. Waar 38 procent van de ondervraagden het product meteen weggooit, probeert eenzelfde percentage het juist te repareren.

Aandachtspunt bij inkoop

“Je kunt bij aanschaf natuurlijk al rekening houden met de mogelijkheid tot reparatie”, zegt Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan. “Vanzelfsprekend maakt het daarbij uit of het gaat om een perforator van een paar tientjes of een boormachine van honderden euro’s. De kosten van een reparatie wegen immers niet altijd op tegen de opbrengsten. Het loont dan ook de moeite om vooraf na te gaan of een aankoop zich leent voor reparatie. Soms gaat het om een simpel onderdeel dat los na te bestellen is.”

Duurzaamheid leeft

Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid leeft, thuis nog veel meer dan op de werkvloer. Bedrijven die hier op inspelen, kunnen daarom snel stappen maken. “Als je defecte producten centraal inzamelt en niet direct weggooit, voorkom je onnodige verspilling en geef je ze wellicht een langere levensduur”, aldus Arkenbout.

Delen is gemeengoed

Opvallende uitkomsten uit het onderzoek:

  • 90 procent deelt zijn kantoormateriaal en gereedschap op het werk;
  • 59 procent kiest bij aanschaf van nieuw materiaal voor kwaliteit, 32 procent voor de laagste prijs;
  • 38 procent gooit defecte spullen onmiddellijk weg;
  • 37 procent repareert vaak defecte spullen;
  • slechts 18 procent kiest voor artikelen met een duurzaamheidslabel.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie