Naar inhoud

De definitie van een succesvolle strategie voor marketplaces

In het e-commercelandschap is een steeds prominentere rol gereserveerd voor platformen als Amazon en bol.com. Dit zijn voor merken en fabrikanten ideale kanalen om omzet te genereren. Winstgevendheid is echter niet vanzelfsprekend. Wie succesvol wil verkopen via marketplaces, moet dan ook beginnen met het vormen van een strategie. Een doordacht plan is onontbeerlijk en daarvoor moeten verschillende keuzen worden gemaakt. Welk gedeelte van je assortiment plaats je op welke marktplaats? Ga je wel of niet adverteren? Hoe ga je om met social selling? Wat besteed je wel of niet uit? En wat doe je als succes uitblijft?


Marketplaces

De antwoorden op deze vragen vind je in het onderzoeksrapport ‘Marketplaces – De belangrijkste trends en ontwikkelingen voor een succesvolle strategie’ van de gelijknamige expertgroep van kennisnetwerk voor digitale commercie ShoppingTomorrow, dat mede mogelijk is gemaakt door consultancybureau 10XCREW en logistiek dienstverlener DPD. In het rapport wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende trends en ontwikkelingen rond marktplaatsen, die het vertrekpunt kunnen zijn voor strategische keuzen. Daarnaast vind je de antwoorden op tien belangrijke vragen in de ‘Marketplaces Online Adviestool 2020’.

Ontwikkelingen

De leden van de expertgroep hebben zich geconcentreerd op marktplaatsverkoop door merken en fabrikanten. Ze definiëren een marketplace als een ideaal kanaal om omzet te genereren, waarbij winstgevendheid niet vanzelfsprekend is. In het rapport zijn zes relevante ontwikkelingen beschreven, steeds gekoppeld aan een doelgroep, een verwachting, kansen plus bedreigingen en een concreet advies.

Een marketplace is voor merken en fabrikanten een ideaal kanaal om omzet te genereren. Winstgevendheid is echter niet vanzelfsprekend.

1. Marketplaces in Nederland

Het aantal marktplaatsen dat in Nederland opereert, neemt toe doordat buitenlandse partijen toetreden, meer partijen hun platformen openstellen en er nieuwe initiatieven ontstaan. De leden van de expertgroep constateren dat het marktaandeel van het Nederlandse gedeelte van Amazon nu nog klein is, maar dat de Amerikaanse grootmacht niet moet worden onderschat. “Ons advies is om nu in te stappen, ook al doe je dat op kleine schaal”, zo stellen ze.

2. Social selling

Veel social media zijn ook op weg om een eigen marketplace te worden, door aankopen direct via het kanaal te faciliteren. Social selling is nog niet heel populair in Nederland, maar het wint gestaag terrein. De leden van de expertgroep voorzien een flinke groei, die wel afhankelijk is van de producten en categorieën.

3. B2B-platformen

Omdat platformen gericht op business-to-consumer (B2C) als Amazon en bol.com uitbreiden met takken voor business-to-business (B2B), hebben duizenden marktplaatsverkopers plotseling toegang tot de zakelijke doelgroep. Dit is enerzijds een enorme kans voor verkopers op de B2C-markt die momenteel weinig tot geen mogelijkheden hebben om die doelgroep te bereiken. Anderzijds vormt dit bedreigingen voor bedrijven met een B2B-focus op het gebied van propositie en differentiatie.

4. Unusual suspects

Twee grote partijen manifesteren zich mondiaal steeds meer als marktplaats: Google met Shopping Actions en Shopify met zijn Shop-app. Aangezien Google bij uitstek in staat is om zoekgedrag en productaanbod te matchen, kan Shopping Actions weleens de grootste concurrent worden van de marktplaatsen die momenteel de dienst uitmaken.

5. Diensten via marketplaces

Marktplaatsen kunnen bij diverse werkzaamheden de verkopers op hun platform bijstaan en in sommige gevallen deze taken zelfs helemaal uit handen nemen. Zo kunnen de platformen ondersteuning bieden op gebieden als advertising, logistiek en loyaliteit.

6. Specialistische marketplaces

De one-size-fits-all-aanpak van grote marktplaatsen – met hun generieke klantbeleving – is hun achilleshiel. Mede door de groei van e-commerce als gevolg van de COVID-19-pandemie komen in steeds meer categorieën specialistische – ofwel verticale – marktplaatsen op. Zij trekken minder maar kwalitatief wel beter verkeer. “Ook is de kans groot dat bezoekers daar minder prijsbewust shoppen, hun winkelmandjes beter vullen en loyaler zijn”, aldus de leden van de expertgroep, die ook kanttekeningen plaatsen.

Foto: Unsplash

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie