Naar inhoud

De digitale transformatie dient nu echt gestalte te krijgen

De snelle voortgang van de digitalisering heeft de manier veranderd waarop bedrijven zaken doen. Door deze ontwikkelingen zijn er nieuwe manieren om data te beheren, inzichten te benutten en klanten te winnen. Dit zijn slechts enkele mogelijkheden die de digitale transformatie biedt aan bedrijven. Nu staat de druk op de ketel om die plannen werkelijkheid te laten worden, maar dat is in bovengemiddeld veel ondernemingen problematisch.

Want 85 procent van de zakelijke besluitnemers vreest een achterstand op te lopen op de concurrentie en mindere resultaten te behalen, tenzij in de komende 24 maanden aanzienlijke vorderingen worden gemaakt in het digitaal transformeren van de organisatie. Het is dringend nodig dat IT deze voortgang ondersteunt omdat IT-strategieën meer en meer het fundament vormen voor bedrijfsstrategieën. Wat de visie voor de digitale transformatie van jouw bedrijf ook mag zijn, dit is het moment om daaraan te beginnen.

Dit zijn vier manieren om jou te helpen jouw digitale strategie helemaal te beheersen.

1. Omarm artificial intelligence

Artificial intelligence en machine learning zijn belangrijke puzzelstukjes om onze blijvend groeiende bestanden steekhoudend te laten zijn. Als er weerstand is binnen je organisatie bij het implementeren van een nieuwe technologie, begin jouw digitale transformatie dan met eenvoudige projecten met een gering risico die je helpen de impact van artificiële intelligentie op een niet-bedrijfskritische functie te demonstreren. Beginnen met een project met een laag risico kan het management en de besluitvormers helpen bij het verkrijgen van inzichten in mogelijkheden op andere terreinen in de organisatie.

2. Begin bovenaan

De digitale transformatie kan geen gestalte krijgen als de hogere leidinggevenden deze omslag niet ondersteunen. Om de transformatie tot realiteit te maken zijn tijd, menselijk kapitaal, financiële middelen en volharding nodig om de veranderingen te laten doorwerken. Ook is het nodig dat medewerkers taken leren uitvoeren op nieuwe manieren, hetgeen negatieve reacties kan veroorzaken.

Een succesvolle digitale transformatie moet impact hebben op elke afdeling. Daarom is het essentieel dat er actieve steun is van het senior management om de hele onderneming aan te moedigen open te staan voor verandering.

3. Vergeet jouw belangrijkste publiek niet

Er is veel geschreven over de manieren waarop een digitale transformatie de wijze verandert waarop in organisaties wordt omgegaan met klanten, net als over de druk die komt kijken bij het bieden van uitmuntende digitale ervaringen. De intense focus op de klant zet het belangrijkste publiek vaak op de achtergrond: de medewerkers.

Als werkgevers op zoek zijn naar nieuwe manieren om werknemers efficiënter te laten werken, kan digitale technologie een belangrijke rol spelen om werknemers effectiever te laten zijn in hun functie. Een digitale transformatie voorziet in een belangrijke mogelijkheid voor bedrijfsfuncties die niet vaak worden gezien als digitale afdelingen - zoals de klantenservice en het humanresourcesmanagement – om afstand te nemen van handmatige processen en belangrijke werkvelden te automatiseren.

Bedrijven die vooroplopen, hebben geaccepteerd dat de wijze verandert waarop we werken. De sleutel naar een succesvolle digitale transformatie is medewerkers toegang verlenen tot informatie en inzichten die nodig zijn om hun beste werk te leveren.

4. Belicht de inzichten

Natuurlijk zou ik tekortschieten als ik geen insight engines aanbeveel als belangrijk onderdeel van de strategie voor de digitale transformatie. Terabytes aan data omzetten in bedrijfswaarde vereist meer middelen en expertise dan veel IT-leiders in eerste instantie hebben gedacht. Maar data vormen de toekomst. Het is dan ook van groot belang dat in ondernemingen – waar men de digitale transformatie succesvol vorm wil geven – het omzetten van ruwe data in waardevolle inzichten als prioriteit wordt beschouwd. Insight engines bieden medewerkers in jouw organisatie daartoe de mogelijkheden en laten zien hoe zij voordeel kunnen halen uit digitale veranderingen.

Beginnen met jouw digitale transformatie kan afschrikwekkend en overweldigend lijken. Het identificeren van belangrijke gebieden waarin je gemakkelijk veranderingen kunt aanbrengen en ondersteuning voor initiatieven binnen jouw organisatie kunt verkrijgen, is het opstappunt om het bedrijf te worden dat kan concurreren in het digitale tijdperk.

Daniel Fallmann is chief executive officer bij Mindbreeze, een IT-dienstverlener gericht op search, big data en insights.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

• In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.

• Naast de opleiding maak je een plan voor de digitale marketing voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie