Naar inhoud

De digitale transformatie is in volle gang in de HR-sector

Bijna driekwart van de HR-professionals (71%) en bestuurders (73%) heeft de HR-processen binnen de organisatie gedigitaliseerd en medewerkers toegang gegeven tot e-HRM. Dit is een stijging van 456 procent ten opzichte van 2008. De laatste jaren stijgt het aantal medewerkers dat gebruikmaakt van digitale HR-systemen steeds sterker. In 2015 was het nog voor slechts minder dan de helft van de medewerkers (46%) mogelijk om bijvoorbeeld salarisstroken online te raadplegen of digitaal verlof aan te vragen.

Dit blijkt uit de “HR Benchmark 2018’ van HR-dienstverlener Raet, een benchmark die dit jaar voor de tiende keer is gepubliceerd. Het onderhavige onderzoek onder 807 HR-professionals, 100 bestuurders en 408 zzp’ers is uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction.

Efficiëntie, tijdwinst en snellere processen

Uit het onderzoek blijkt tevens dat e-HRM voor organisaties veel oplevert. Zo merkt meer dan de helft van de organisaties dat efficiënter wordt gewerkt (55%), geen papier meer wordt gebruikt (53%) en tijd wordt gewonnen doordat taken bij de medewerkers zelf komen te liggen (53%). Ook ervaren medewerkers een snellere doorlooptijd van hun aanvragen (51%) en zien organisaties dat de tevredenheid van medewerkers stijgt dankzij de komst van e-HRM (29%).

Toch zien medewerkers nog voldoende verbeterpunten ten aanzien van de HR-afdeling. De zaken waar het volgens medewerkers momenteel aan schort, zijn het betrekken van hen in besluiten (42%), het luisteren naar hun ideeën (38%) en het adviseren over hun verdere loopbaan (34%). “We zien hier duidelijk dat het aandeel millennials binnen organisaties groot is. De drie genoemde factoren vindt deze doelgroep erg belangrijk”, vertelt Ester Koot, senior strategy consultant bij Motivaction. Daarnaast vinden medewerkers ook dat persoonlijke aandacht (31%) en het geven van het goede voorbeeld (26%) zaken zijn die meer opgepakt mogen worden door HR.

Aandacht voor strategische organisatievraagstukken

“Dat het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van e-HRM zo ontzettend is gestegen, vind ik goed om te zien”, stelt Martijn Messemaker, chief human resources officer bij Raet. “Nu de oorspronkelijk repeterende taken van HR bij veel bedrijven in de lijn of zelfs bij een derde zijn belegd, is het voor de HR-afdeling mogelijk om zich te richten op haar rol bij strategische vraagstukken voor de organisatie.”

“Hierbij zijn de data die verkregen wordt uit de e-HRM-systemen uitermate belangrijk”, aldus Messemaker. “HR kan deze beschikbare data namelijk analyseren en doorgronden. Op deze manier kan deze afdeling de organisatie op hoger niveau adviseren over beslissingen op gebieden als strategische personeelsplanning, aantrekken en inzetten van de juiste mensen en kostenreductie. Daarnaast is het belangrijk dat HR de verbinding opzoekt met medewerkers. Want uiteindelijk gaat HR natuurlijk over mensen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Raet.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie