Naar inhoud

De digitale transformatie leidt tot gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is doorslaggevend voor een digitale werkplek. Want slecht functionerende IT zorgt voor kostbaar tijdverlies en veel frustraties. 22 procent van de Nederlandse kantoorwerkers is momenteel niet tevreden over de prestaties van de IT-toepassingen waarmee dagelijks gewerkt wordt. 30 procent ervaart regelmatig dat de IT-toepassingen, die nodig zijn om het werk te kunnen doen, niet beschikbaar zijn door bijvoorbeeld updates, uitval en storingen. Dit onderschrijft de noodzaak van de digitale transformatie.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 533 kantoormedewerkers buiten de IT-industrie, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van IT-dienstverlener Citrix.

Frustraties over IT-toepassingen

Bijna de helft van de respondenten (46%) geeft aan regelmatig gefrustreerd te raken over de prestaties of de snelheid van de IT-toepassingen. En 53 procent is ervan overtuigd meer werk uit te voeren als de IT-toepassingen altijd direct zouden reageren. Gevraagd naar een schatting van de hoeveelheid extra werk die ze daardoor denken te kunnen verzetten, komen de respondenten uit op 17 procent meer werk, wat bij een gemiddelde werkweek van 31 uur – gegevens van het CBS – neerkomt op ruim vijf uur per week.

Groei productiviteit stagneert

“Wij constateren al langer dat de groei van de productiviteit stagneert, met name door de toenemende complexiteit van IT”, vertelt Peter van Leest, regional director Benelux bij Citrix. “Dat geldt voor de gebruikers, die steeds meer verschillende apps krijgen voorgeschoteld, met allemaal verschillende interfaces, inlogcodes en processen. Maar ook de IT-beheerders, die steeds meer verschillende omgevingen moeten onderhouden, hebben hier last van.”

Noodzaak digitale transformatie

“De oplossing ligt echter binnen handbereik, maar wordt nog onvoldoende toegepast. Dankzij de digitale transformatie van organisaties en de overstap naar de cloud, wordt het eenvoudiger IT-afdelingen te ontlasten en organisaties meer grip te geven op de prestaties van hun systemen.” Het onderzoek toont aan dat de druk snel groter wordt om ook werkelijk gebruik te gaan maken van dergelijke digitale innovaties.

Last van IT-problemen

Medewerkers die last hebben van IT-toepassingen die traag of niet functioneren, doen in 67 procent van de gevallen een beroep op de IT-afdeling voor hulp. 9 procent neemt meerdere keren per week contact op met IT en ruim een derde (37%) doet dat in elk geval meerdere keren per maand. Maar dat is niet het enige productiviteitsverlies dat veroorzaakt wordt door slecht functionerende IT: 37 procent neemt een gedwongen pauze of werkt stug door met de trage applicaties in de hoop dat het probleem zichzelf oplost. 29 procent vraagt collega’s om hulp, die daardoor ook hun werk onderbreken. Daarnaast is 53 procent van de werknemers onder de 30 geneigd zelf te proberen het probleem op te lossen, hetgeen vanuit IT-optiek niet altijd wenselijk of verstandig is.

Aanpak van IT-complexiteit

“Voor leveranciers van IT-oplossingen is het dan ook uitermate belangrijk de complexiteit van IT aan te pakken”, stelt Peter van Leest. “Om de productiviteit te verbeteren is het belangrijk de digitale werkplek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, bijvoorbeeld door single sign-on voor alle toepassingen en een eenduidige gebruiksomgeving. Tegelijkertijd is het zaak de prestaties van de IT-oplossingen te verbeteren, ook in een complex landschap waar zeer diverse producten van allerlei leveranciers aan elkaar worden gekoppeld.”

Identificatie van knelpunten

“Wij helpen IT-afdelingen de prestaties van hun IT-omgeving te optimaliseren, door met behulp van machine learning knelpunten in de IT-infrastructuur te identificeren. “Op die manier kan IT eenvoudig prioriteit geven aan de storingen die de grootste ergernissen bij gebruikers veroorzaken. Sommige uitdagingen in het netwerk lijken vanuit IT-oogpunt wellicht triviaal, maar kunnen grote impact hebben op de werksfeer en de productiviteit en de organisatie daardoor indirect veel geld kosten.” Onderzoeksbureau Gallup schat de kosten van personeel dat niet optimaal functioneert wereldwijd op 7 miljard dollar.

Verhoging van de productiviteit

“Onze focus is daarom gericht op productiviteit, prestaties en security”, aldus Peter van Leest. “Op al die terreinen verwachten wij, onder meer met behulp van artificial intelligence en machine learning, de komende tijd grote stappen te kunnen maken.” David Henshall, chief executive officer bij Citrix, kondigde tijdens ‘Citrix Synergy 2019’ al aan dat hij, dankzij deze innovaties, werknemers uiteindelijk een volle werkdag per week aan productiviteit wil teruggeven.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie