Naar inhoud

De digitale transformatie ontvouwt zich pragmatisch in 2019

In 2018 hebben hun leiders van ondernemingen zich met name gericht op grootschalige initiatieven, zoals de digitale transformatie en de klantbeleving. Maar tijdens deze exercitie zijn veel directeuren en managers geconfronteerd met de harde realiteit dat deze strategische keuzes complex, kostbaar en een uitdaging zijn voor de wijze waarop hun organisatie wordt gerund. De prestaties op het gebied van de customer experience zijn gestabiliseerd en meer dan helft van de digitaliseringsinspanningen zijn vastgelopen. Merken in Europa hebben het afgelopen jaar vooral geworsteld met het overtreffen van de klantverwachtingen.

Digitale transformatie

Daarom wordt 2019 naar verwachting het jaar van de pragmatische invulling van de digitale transformatie. Dit perspectief schetst Forrester in ‘Predictions 2019 – Transformation goes pragmatic’. In dit rapport identificeert het invloedrijke onderzoeks- en adviesinstituut de grote dynamiek die bedrijven het komende jaar treft – een jaar waarin bedrijven overschakelen van strategische ambities naar pragmatische, minutieuze inspanningen.

Verwachtingen voor 2019

In onderzoeksrapport worden 14 vooruitzichten voor 2019 geschetst:

  1. Customer experience blijft onder vuur liggen. Merken stoppen met klantbelevingsinitiatieven en zoeken hun toevlucht tot old school methoden voor winsten op de korte termijn.
  2. De digitalisering krijgt een minutieuze invulling. De digitale transformatie wordt een pragmatische portfolioweergave van de investeringen in digitaal.
  3. De purpose van de onderneming herwint betekenis. Het organisatiedoel wordt opnieuw een strategische prioriteit, die fungeert als het strategische kompas voor bedrijven.
  4. Chief marketing officers richten zich op rebranding. Het merk wordt weer de topprioriteit voor CMO’s.
  5. Chief information officers nemen de teugels in handen. CIO’s breiden hun takenpakket uit en bouwen een model dat de technologie-geleide innovatie vertaalt naar klantwaarde.
  6. Artificial intelligence krijgt een fundament. Bedrijven spannen zich meer in om hun vermogen om tegemoet te komen aan de beloften van kunstmatige intelligentie te versnellen.
  7. Consumentenmerken worden met verontwaardiging ontvangen. Naar verwachting betreden meer merken de markt, maar de meeste merken beoordelen het mechanisme van de markt verkeerd en hebben slechts minimale impact.
  8. Business-to-business komt in een spagaat terecht. B2B-marketeers wijken af van botte outbound-methoden en heroriënteren zich op de behoeften en verwachtingen van de klanten.
  9. Employee experience krijgt een prominente plaats op het hoofdpodium. Ondernemingsleiders maken zich weer hard voor aandacht voor verandermanagement, dat de plaats inneemt van de gerichte initiatieven van 2018 voor brede cultuurtrajecten.
  10. Robots hervormen het talentmanagement. HR-leiders gebruiken automation om de knelpunten op het gebied van de schaarste aan talenten aan te pakken.
  11. De financiering met risicokapitaal ondergaat een herijking. De investeringen in marketing- en reclametechnologie drogen op omdat investeerders hun geld liever in specifieke sectoren willen stoppen.
  12. Blockchain legt de ineffectiviteit van reclame bloot. Blockchain-technologie maakt het voor adverteerders mogelijk te traceren waar verspilling en misbruik plaatsvindt en hoe hun geld wordt uitgegeven in de media-inkoopketen.
  13. Het Internet of Things wordt geoperationaliseerd. In business-to-business krijgt het Internet of Things daadwerkelijk gestalte, terwijl het in business-to-consumer nog duidelijke vormen moet krijgen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie