Naar inhoud

De digitale transitie van het Rijks Museum

Als je maar liefst tien jaar de deuren sluit voor een grootschalige verbouwing, ben je de aandacht van het grote publiek vanzelfsprekend kwijt. Dus stond het Rijks Museum, met een indrukwekkende kunstcollectie en een wereldberoemde spatie, voor een grote uitdaging toen het op 13 april 2013 weer openging. Natuurlijk, de ware kunstliefhebber zou echt wel weer met de Museumjaarkaart in de hand de weg vinden, maar de andere potentiële bezoekers vroegen speciale aandacht. Bij het verwerven van die attentie spelen de digitale mogelijkheden een belangrijke rol. Een exponent van de inzet van die nieuwe technologieën is de Rijks Studio, een online museum dat voor iedereen toegankelijk is.

Nieuwe invulling merk

De Rijks Studio is vanuit digitaal perspectief ontwikkeld. Doel van het concept was en is een breed publiek kennis te laten met de vele museumschatten die verborgen zijn in het Rijks Museum. Iedereen heeft online toegang tot deze verzameling kunstwerken en is vrij zijn eigen collectie samen te stellen. Het online museum heeft niet alleen de beschikking over de tentoongestelde werken, maar beschikt ook over de sleutels van de depots. Alle kunststukken kun je downloaden en vrij gebruiken. Het maakt op deze manier iedere bezoeker tot museumdirecteur. Dit concept is de basis voor de nieuwe invulling van het merk Rijks Museum.

Vergroting engagement

De gedachtegang achter het digitale initiatief is het in kaart brengen van de customer engagement van de museumbezoekers, zowel offline als online. Daarnaast wordt zo beoogd een ander te publiek te trekken, een publiek dat normaliter het Rijks Museum niet op het verlanglijstje heeft staan. Bovendien krijgt het museum met de digitale collectie inzicht in de voorkeuren van de bezoekers ten aanzien van de geboden kunst. Door de koppeling van kunst en geschiedenis aan de bezoekers wordt een connectie gelegd, is het museum in staat die geïnteresseerden te activeren en kan het engagement vergroot worden.

Hergebruik van kunstwerken

Het Rijks Museum geeft met de Rijks Studio duidelijk een andere invulling aan het merk. Het is tevens een stimulans aangeboden kunst her te gebruiken, een prikkeling die de hele collectie van het museum tot leven brengt. Zo heeft Christiaan Borstlap vanuit creatief perspectief een fascinerende video samengesteld, maar ook merken als Heineken, Volkswagen en Albert Heijn gebruiken de kunst als basis voor promotionele activiteiten. Dit heeft geleid tot bierflesjes met zelfportretten van Rembrandt, kunstzinnige melkverpakkingen en kleurrijke VW-busjes.

Kunst teruggeven aan het publiek

Door de inzet van de digitale technologieën is het Rijks Museum erin geslaagd het aantal touchpoints in de customer journey van de museumbezoekers offline en online te vergroten. Een succesvol traject dat gekenmerkt wordt door:

* de afbeelding een eigen leven te geven;

* kwalitatief goede foto’s met een toelichting;

* vrij gebruik van de digitale afbeeldingen;

* bereikbaarheid van de studio via alle devices.

Met de toetreding tot het digitale domein en het beschikbaar stellen van de kunstwerken, geeft het museum de kunst weer terug aan de mensen. Kunst delen is het nieuwe concept, dat bijzonder gewaardeerd wordt. Want inmiddels zijn ruim 300.000 studie-sets geactiveerd.

Inhaken op de digitale disruptie

Met de nieuwe strategie weet het museum een nieuwe groep mensen te bereiken: de culture snackers. Niet langer is het Rijks Museum de elitaire kunsthoeder, maar gezamenlijk met de grote publiek wordt aandacht voor kunst gegenereerd. De relevantie van kunst en geschiedenis is op deze manier transparant geworden via verschillende kanalen. Bovenal geeft het een verbeterde invulling aan de brand awareness van het museum. Via de digitale kanalen worden bezoekers verleid een bezoek te brengen aan de kunstcollectie in Amsterdam. En daarmee is het Rijks Museum met de Rijks Studio een prachtig voorbeeld van succesvol inhaken op de digitale disruptie.

Tijdens het 'Adobe Symposium' in Amsterdam gaven Martijn Pronk en Linda Volkers van het Rijks Museum een toelichting op het nieuwe concept Rijks Studio.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie