Naar inhoud

De digitalisering vraagt andere businessmodellen

Smart services en intelligente netwerken veranderen de economie volledig. Ze maken onder andere het Internet of Things mogelijk waardoor de fysieke en virtuele wereld steeds meer met elkaar verbonden raken. Bedrijven kunnen hierop inspelen door nieuwe, intelligente producten en digitaal geoptimaliseerde bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Modellen waarin communicatie en integratie centraal staan.

Smart services

Met een stappenplan, ontwikkeld door Eurodata, kunnen bedrijven gefaseerd door een smart services-platform toegroeien naar een nieuw digitaal geoptimaliseerd bedrijfsmodel. De leverancier  van cloud-gebaseerde software-oplossingen voor het MKB schetst de vijf noodzakelijk voor de implementatie van een dergelijk platform dat bedrijven in staat stelt alle data uit één bedrijfsproces te integreren, analyseren, verwerken en beschikbaar te maken.

Stap 1: Analyseer het huidige businessmodel

De eerste stap is het analyseren van het bestaande bedrijfsmodel. Zoek uit of het verbeterd kan worden door het toevoegen van nieuwe databronnen of applicaties.

Stap 2: Bepaal het perspectief

De tweede stap is het analyseren van de potentie van het nieuwe verbeterde bedrijfsmodel. Alleen als er genoeg potentieel is voor het nieuwe bedrijfsmodel is het de moeite waard over te gaan tot implementatie. Overweeg tevens of een partnerschap met een andere partij een interessante optie is.

Stap 3: De integratie

De derde stap is het integreren van alle verschillende databronnen, applicaties, processen en diensten zodat er een homogene database ontstaat.

Stap 4: De verbinding tussen de fysieke en digitale wereld

De vierde stap is de integratie van alle relevante data met een vooraf gedefinieerd workflowproces. Hierdoor komen de fysieke en digitale werelden echt bij elkaar.

Stap 5: Afleveren

De implementatie van het Smart-Services platform is afgerond en het nieuwe digitaal geoptimaliseerde bedrijfsmodel is operationeel.

Communicatie

Veel bedrijven hebben nu een bedrijfsmodel dat gebaseerd is op de traditionele economie”, zegt Jeroen van der Lugt, salesmanager EMEA van Eurodata. “Om de overstap te maken naar de nieuwe economie zullen ze twee essentiële stappen moeten maken: producten moeten ‘smart’ gemaakt worden ofwel software gestuurd worden en in staat zijn om te communiceren.”

Integratie

Ten tweede moet zo’n beetje alles binnen een bedrijf met elkaar verbonden worden, dus alle bedrijfsapplicaties, alle producten, alle processen en communicatie met klanten”, aldus Van der Lugt. “Deze twee essentiële stappen zijn nodig om een stevige digitale basis te leggen onder een bestaand bedrijfsmodel of om nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen.”

De onderhavige whitepaper 'How Smart Services and Intelligent Networking enable new Business Models' kunnen downloaden op de website van Eurodata.

 

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie