Naar inhoud

De doelgroepen worden steeds effectiever bereikt met e-mails

E-mailmarketing is het oudste instrument voor onlinemarketeers, maar wordt nog altijd met succes ingezet. Nederlandse bedrijven weten hun doelgroepen namelijk steeds effectiever te bereiken met e-mails. De gemiddelde openratio’s en clickratio’s zijn in 2019 gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Met name kleinere campagnes leveren de gewenste resultaten op te leveren. Daarnaast worden smartphones in toenemende mate gebruikt als device op e-mails te lezen.

Dit kun je opmaken uit ‘De Nationale E-mail Benchmark 2020’ van branchevereniging DDMA. Dit rapport is gebaseerd op een analyse van 19,6 miljard e-mails verdeeld over 834.000 e-mailcampagnes verstuurd door 6.012 organisaties tussen 1 januari 2015 tot en 31 december 2019. De resultaten van de benchmark zijn dit jaar voor het eerst te bekijken in een interactief business intelligence-dashboard. Hierdoor kunnen bedrijven de resultaten van alle jaren en branches goed met elkaar vergelijken.

Gemiddelde openratio’s en clickratio’s gestegen

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde confirmed open rate (COR) is gestegen naar 39,3 procent (+1,3%). De gemiddelde click through rate (CTR) en de gemiddelde click to open rate (CTO) zijn eveneens gegroeid naar respectievelijk 7,7 procent (+0,2%) en 17,2 procent (+0,4%). De energie- en nutsbranche heeft net als vorig jaar de hoogste COR met 75,1 procent. De grootste stijger binnen deze ratio is echter de groothandelssector (+9,1%). In 2019 heeft de energie- en nutssector voor het eerst ook de hoogste CTR met 24,3 procent. Daarmee stijgt de branche in deze ratio het meest ten opzichte van een jaar eerder (+6,6%). De hoogste CTO is wederom voor de land- en tuinbouwsector met 29,6 procent, maar ook in deze ratio weten energie- en nutsbedrijven het meest te groeien (+6,0%).

Kleinere campagnes wederom succesvoller

Doelgroepen van kleinere campagnes openen e-mails 8,1 procent meer dan gemiddeld. Net als een jaar eerder geldt in 2019 dat hoe groter de campagnes, des te lager de gemiddelde ratio’s. Desalniettemin is wel een stijging zichtbaar van de COR bij grotere campagnes. Daarmee is de dalende trend van voorgaande jaren doorbroken. Zo is de openratio van campagnes met een omvang tussen 50.000 en 250.000 exemplaren gestegen met 4,3 procent. De grootste verzenders van e-mails zijn in 2019 de retailsector en de media- en publishing-branche geweest. Gezamenlijk zijn deze sectoren verantwoordelijk geweest voor 36 procent van alle campagnes en goed voor 49 procent van alle verstuurde e-mails.

Timing: ‘s ochtends versturing, ‘s middags opening, ‘s avonds clicks

In november en december 2019 hebben bedrijven, net als een jaar eerder, de meeste e-mails verstuurd. De e-mails zijn grotendeels verstuurd tijdens kantooruren, zowel in business-to-business (B2B) met 80,7 procent als business-to-consumer (B2C) met 63,5 procent. De populaire verzendtijden waren 10.00 uur in B2B en 16.00 uur in B2C. De openratio is het hoogst voor e-mails die op maandag zijn verzonden met een gemiddelde COR van 40,1 procent. Voor goede doelen geldt op vrijdag 69,5 procent van hun e-mails worden geopend. De openratio voor e-mails in B2B is het hoogst voor berichten verzonden op vrijdag een COR van 38,5 procent. Gemiddeld hebben Nederlanders de meeste e-mails om geopend om 16.00 uur (43,9%). De clickratio is het hoogst voor e-mails die op zaterdag zijn verstuurd met een CTR van 8,6 procent en een CTO van 18,1 procent. Qua tijdstip zijn de meeste clicks zichtbaar om 21.00 uur met een CTR van 10,4 procent en een CTO van 22,4 procent.

Openratio op mobiel sterk toegenomen

De openratio op mobiel is in 2019 sterk toegenomen vergeleken met een jaar eerder. De COR van mobiel (50%) en de COR van desktop (50%) zijn in 2019 gelijk verdeeld, waar mobiel in 2018 goed is geweest voor maar 37 procent van alle geopende e-mails. Qua clicks doet desktop het iets beter met een CTR van 53 procent dan mobiel met een CTR van 50 procent.

Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!

  • In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
  • Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie