Naar inhoud

De doelstellingen van evenementen worden veelal niet gemeten

Slechts 36 procent van de professionals die betrokken zijn bij de organisatie van evenementen heeft de juiste kennis en tools om de doelstellingen van die events te meten. Dat is zonde, want events vragen veel tijd en zijn kostbaar. Zeker omdat bedrijven en instellingen het evenement steeds vaker inzetten als marketinginstrument, is het van essentieel belang om meer aandacht aan de eventdoelstellingen te besteden.

Dit leert een onderzoek van Momice, leverancier van software voor eventregistratie. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd aan de vooravond van de eventserie ‘Connecting the Dots’, die wordt georganiseerd in samenwerking communicatieadviesbureau Change Behaviour Group en IT-dienstverlener Sendsteps. Met deze reeks events wordt beoogd eventprofessionals te wapenen met een wetenschappelijke methode om goede eventdoelstellingen te bepalen.

Eventdoelstellingen verdienen meer aandacht

“Events worden nog te vaak ad hoc geïnitieerd en de eventmanagers wordt te vaak te laat in het proces bij de evenementen betrokken”, stelt Rutger Bremer, oprichter van Momice. “Ook voelen ze zich vaak niet autonoom genoeg om de opdrachtgever te wijzen op het belang van het formuleren en meten van goede doelstellingen. Daardoor is er niet genoeg aandacht voor doelstellingen. Dit is jammer, want ze zijn onmisbaar als je de prestaties van eventmanagers wil meten en om het budget te verantwoorden.”

Ongeveer zeven op de tien eventprofessionals evalueren doelstellingen van een event altijd. Dat betekent dat bij drie op de events er niet altijd een evaluatie plaatsvindt. “Als er al een evaluatie plaatsvindt, is het bovendien maar de vraag of de juiste onderwerpen worden geëvalueerd”, zegt Gert Slob, gedragswetenschapper bij de Change Behaviour Group. “Een event is niet geslaagd als er een bekende spreker wordt ingevlogen of als de borrel gezellig is.”

“Toch zijn dit vaak punten waarop een event beoordeeld wordt. Events zijn daardoor nog te vaak een black box. Eventmanagers moeten streven naar meetbare doelstellingen vooraf, een heldere strategie tijdens het event en een solide evaluatie achteraf. Alleen dan weet je wat jouw events waard zijn en wat er de volgende keer anders of beter kan.”

Wetenschappelijke methode voor doelstellingen

“De urgentie voor het formuleren van goede doelstellingen ontbreekt vaak. Zonder stip op de horizon is het echter bijzonder moeilijk een strategie te bepalen. Het formuleren van goede doelstellingen kost tijd en is soms een lastig proces. Toch is het nodig om aan de slag te gaan met het ontdekken van de doelstellingen. Het leidt tot de juiste discussies en mag daarom niet overgeslagen worden, hetgeen helaas wel vaak gebeurt.”

Om eventmanagers te helpen met het bepalen van de juiste doelstellingen, hebben Momice en de Behavior Change Group hiervoor samen een wetenschappelijke methode ontwikkeld. Rutger Bremer: “Deze methode onthullen we op ‘Connecting the Dots: Create real impact with events’. Daar wordt op basis van een wetenschappelijke methode getoond hoe je goede doelstellingen formuleert én hoe je ervoor zorgt dat je ze ook behaalt.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie