Naar inhoud

De doorlopende presentatie van nieuwe marketingtechnologieën

De technologische ontwikkelingen hebben elkaar nog nooit zo snel opgevolgd als vandaag. En daar komt bovenop dat de stortvloed aan innovaties nooit meer zo klein wordt als deze dag. In deze digitale expansie wordt de praktische invulling van het vak marketing meer en meer een verzameling van uiteenlopende disciplines, waar samenwerking crucialer wordt dan ooit. Want als eilanden met elkaar willen samenwerken, is het bouwen van fysieke en virtuele bruggen pure noodzaak.

Tijdens 'Adobe Summit EMEA 2018' presenteert de gelijknamige digitale dienstverlener onder de noemer ‘Summit Sneaks’ nieuwe, experimentele marketingtechnologieën. Het evenement trekt meer dan 5.000 geïnteresseerde marketingprofessionals uit heel Europa naar Londen. De productdemo’s werpen een blik op de toekomst van marketing, waar de beleving centraal staat. Dit jaar worden onder andere tools met slimme tags getoond en maken de bezoekers kennis met onregelmatigheidsdetectie in de analyse van data. Een overzicht van de nieuwe features in de catalogus van Adobe.

Kijken en winkelen

In toenemende mate worden mensen geïnspireerd voor nieuwe producten door hun sociale netwerken. Zo leert onderzoek dat Britse consumenten tussen 18 en 30 jaar gemiddeld drie aankopen per maand doen nadat ze kennisgemaakt hebben met en geïnspireerd zijn door sociale media. Met ‘See and Shop’ kunnen merken profiteren van deze gedragsverandering door eenvoudige metagegevens te gebruiken om content op de eigen of sociale kanalen van een bedrijf te maken. Van Instagram-berichten tot foto's die op een bedrijfsblog staan, klanten kunnen producten die ze zien meteen kopen, zolang ze zijn getagd, ongeacht waar ze zijn of welk apparaat ze gebruiken.

Videoadvertenties met AI

Het project ‘Video Ad AI’ biedt videomakers de kracht van artificial intelligence om de prestaties van hun videoadvertenties te verbeteren door middel van voorspellende prestatiemodellering en aanbevelingen. Neem als voorbeeld een 60 seconden durende tv-spot die je wil uitrollen via social media. De video is eerst automatisch getagged voor benchmarking met vergelijkbare content. Adobe Sensei beoordeelt in het verleden gepresenteerde content die vergelijkbaar is met de tv-spot om een effectiviteitsscore te genereren. Aanbevelingen om de effectiviteitsscore van de advertentie te verbeteren – zoals het wijzigen van de lengte en het verloop van de video – worden samen met de originele advertentie naar videoadverteerders in Adobe Premiere Pro gestuurd om ze te bewerken. Adverteerders kunnen de advertentie aanpassen om creatieve elementen te behouden, terwijl ze in overeenstemming zijn met marketingdoelen om hoogwaardige content te leveren.

Masterplan

Bij het opbouwen van de algemene klantervaring van het eerste contactpunt tot loyaliteitsprogramma's besteden merken veel tijd aan het orkestreren van taken, zoals het selecteren van assets en het bouwen van een marketingmix. Het project ‘Masterplan’ benut de kracht van Adobe Sensei om marketeers te helpen dit proces veel sneller te voltooien, zodat meer tijd is om zich op andere taken te concentreren. De aanbevelingen zijn uiteenlopend, van relevante assets tot de optimale marketingmix op display-, e-mail-, sociale, mobiele en andere kanalen. Bovendien past Sensei 'Masterplan'-aanbevelingen real-time aan wanneer variabelen zoals het budget veranderen.

Beleef analytics

Het is voor merken veelal een worsteling om online interacties te koppelen aan gebeurtenissen in de fysieke wereld. Dat is een gemiste kans om meer geavanceerde en intuïtieve klantervaringen te creëren. Het project ‘Experience Analytics’ heeft tot doel dit aan te pakken, waardoor een merk gegevens uit elke bron kan ophalen in een alomvattende weergave en deze kan ordenen om inzichten te genereren. Een verkoper kan bijvoorbeeld klanten zien die zowel een winkel als de website hebben bezocht gedurende een bepaalde periode. Door gebruik te maken van deze inzichten kan hij meer op maat gemaakte services en aanbiedingen leveren. Een financiële dienstverlener kan callcentergegevens ophalen om beter te begrijpen hoe gebruikers migreren over verschillende contactpunten en de ervaringen aldus optimaliseren. Deze technologie kan ervoor zorgen dat elke klantervaring niet alleen boeiend en relevant is, maar ook intuïtief inspeelt op de relatie van een individu met een merk.

Start met IT

Het labelen van websites is een van de minst aantrekkelijke taken voor marketeers, maar het is ook een van de meest kritische. ‘Start IT’ automatiseert het proces voor tagbeheer volledig. Na het scannen van een website en het inspecteren van elk contentelement, gebruikt ‘Launch IT’ een combinatie van kunstmatige intelligentie en natuurlijke taalverwerking om het proces voor het beheren van tags volledig te automatiseren. Zodra een marketeer deze structuur goedkeurt, wordt elk element op de site direct automatisch getagged. Daardoor wordt de tijd, die nodig is om deze taak te voltooien, verkort van dagen of weken tot slechts enkele minuten.

Verse blik

Indrukwekkende technologieën als virtual reality hebben een grote impact gehad op de wereld. Het project ‘New View’ heeft tot doel na te gaan hoe het koppelen van deze technologieën aan artifical intelligence, machine learning en spraakgestuurde technologieën de workflows voor zakelijke gebruikers met deze technologieën kan verbeteren. Merken zijn nu in staat te communiceren met hun favoriete tools in virtual reality. Neem bijvoorbeeld Adobe Analytics, waar een 3D-ruimte gebruikers verschillende dimensies van gegevens tegelijk kan laten zien en inzichten kan ontdekken die anders misschien verloren gaan. En omdat sociale interactiviteit een sleutelelement is bij het creëren van boeiende VR-ervaringen, voorziet dit project ook in de behoefte dat collega's zich bij dezelfde interactieve ruimte kunnen voegen om samen te werken op het gebied van data en andere marketingtools.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie