Naar inhoud

De drogisterijbranche in Nederland is aan veranderingen toe

De Nederlandse drogisterijbranche is dringend aan verandering toe. Op dit moment onderscheiden drogisten zich vooral door de inzet van prijs als marketinginstrument. Zo wordt van elk deodorantproduct nu ongeveer de helft in de aanbieding verkocht. Daarnaast concurreren drogisterijen heftig met supermarkten, die een marktaandeel van zo’n 35 procent hebben in drogisterijproducten en cosmetica.

Ondanks de economische groei lieten drogisterijen vorig jaar en begin 2019 een krimp in verkoopvolumes zien. Omdat de prijzen wel hoger lagen dan het jaar ervoor, was er wel omzetgroei. Maar om echt onderscheidend te zijn, moeten drogisterijen vernieuwen. Natuurlijke producten, duurzaamheid, transparantie en expertise van het personeel moeten centraal staan. Dit kun je opmaken uit ‘Stand van de Retail – Drogisterijbranche aan vernieuwing toe’, een rapport van ABN AMRO.

Duurzaamheid wint aan belang

Door zich meer in duurzaamheid te specialiseren kunnen drogisterijen makkelijker uit het prijsgevecht blijven. Vier op de tien persoonlijke verzorgingsproducten worden nu in de promotie verkocht, terwijl dit bij filiaalbedrijven zelfs al 50 procent is. Duurzame producten van drogisterijen zijn namelijk niet alleen beter voor het milieu. Consumenten blijken voor een deel ookbereid om ervoor te betalen.

Zo is inmiddels 36 procent van de consumenten bereid om 14 tot 22 procent extra te betalen voor duurzame producten. Dit was in 2017 nog 32 procent. Een verklaring hiervoor is dat consumenten zonder schuldgevoel willen consumeren.Daarnaast neemt de kwaliteit en het aanbod van duurzame alternatieven toe. Merken als The Good Roll, toiletpapier gemaakt van 100 procent gerecycled papier, en Yoni, sanitaire producten gemaakt van biologisch katoen, winnen bijvoorbeeld terrein.

Bovendien versnelt wetgeving deze beweging. Zo komt er in 2021 een verbod op wegwerpplastic. Dit betekent dat er alternatieve producten moeten komen voor plastic wattenstaafjes en sanitaire producten. Bedrijven spelen hierop in door bijvoorbeeld wattenstaafjes met bamboe of hout op de markt te brengen. Ook Procter & Gamble neemt maatregelen door shampooflessen van gerecycled materiaal te produceren. Unilever gaat nog een stapje verder door te stellen dat in 2025 alle plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of afbreekbaar zijn.

Natuurlijke ingrediënten en transparantie

Drogisterijen kunnen met hun assortiment sterker inspelen op de toenemende aandacht van consumenten voor het milieu. Consumenten beschouwen natuurlijke ingrediënten als puurder omdat ze minder synthetische ingrediënten bevatten. De helft van de Engelse consumenten kiest al voor deze producten. Naar verwachting neemt deze behoefte ook onder Nederlandse consumenten toe. Volgens de Nederlandse Cosmetica Vereniging hebben vooral jongeren meer dan gemiddeld interesse in natuurlijke en biologische cosmetica. Zo is er een groei in biologische gezichtsverzorging en shampoo zichtbaar. Zao Organic Makeup en NAÏF spelen hierop in met make-up en huidverzorging.

In de duurzaamheidstrend is het van belang zoveel mogelijk transparantie te bieden. Consumenten zijn steeds beter geïnformeerd over producten en ingrediënten. Merken zoals Nuud, Kaerel skin care en SMPL combineren hun aanbod van producten vanuit natuurlijke of veganistische ingrediënten met het bieden van veel transparantie hierover. Zij zijn een inspiratiebron voor de drogisterij van de toekomst. Die kunnen op die behoefte aan transparantie inspelen met bijvoorbeeld hun merkkeuze, maar ook vooral door goed het verhaal achter een merk te kennen en zichtbaar te maken voor de consument in hun winkel.

Expertise personeel maakt het verschil

Ook is het van belang dat de medewerkers van drogisterijen het verhaal achter deze merken kent en vertelt. Dit gaat deels online, maar voor het grootste deel juist offline. Niet voor niets zet het duurzame Lush sterk in op het personeel in de winkelpersoneel, dat het verhaal achter de producten vertelt. Personeel is een inspiratiebron en daarom een belangrijke reden voor consumenten om een drogisterij te bezoeken.

Bovendien blijkt dat een andere belangrijke reden van consumenten om een bezoek te brengen aan een fysieke winkel is gelegen in kennis en kunde van de medewerkers. In 2015 ging nog 18 procent van de drogisterijklanten vooral naar de winkel voor de kennis en kunde van het personeel, in 2018 was dit percentage gegroeid naar 24 procent. Voor drogisterijen kan dit mooi samengaan met een strategie op het vlak van duurzaamheid.

Drogisterijen kunnen zich zo ook onderscheiden van het online kanaal, dat ook in deze categorie flink is gegroeid. De voorkeur om producten online aan te schaffen is in de afgelopen drie jaar bijna verdubbeld, van 6 naar 11 procent. Personeel kan service bieden door consumenten te helpen bij aankopen door passend advies te geven. Voor de branche als geheel wordt een lichte groei van 1,3 procent verwacht in zowel 2019 als 2020, waarbij het promotiegevecht met supermarkten aan de orde van de dag blijft.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie