Naar inhoud

De duurdere barbecue is het nieuwe Nederlandse statussymbool

Naast een mooi huis en een snelle auto kunnen Nederlanders nu ook indruk maken op hun familie en vrienden met een duurdere barbecue. 30 procent van de barbecueënde consumenten in Nederland ziet de barbecue als een statussymbool. Waar barbecueën in 2019 door een kwart van de Nederlanders als hobby wordt gezien, zijn er mensen die het zelfs als een ware kunstvorm zien. Overigens is de inmiddels ingeburgerde afkorting BBQ ietwat dubieus. Dit kan namelijk ook worden gelezen als babykoe.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.042 Nederlanders, dat is uitgevoerd door de vergelijkingssite Kieskeurig.nl.

Barbecues in het luxere segment

“Opvallend is dat op ons platform gedurende het hele jaar reviews worden opgezocht over barbecues in het luxere segment”, zegt Kjeld van Dijk, productspecialist barbecue bij Kieskeurig.nl. “Bezoekers zijn op zoek naar een goede prijs-kwaliteitsverhouding, waar zij goed mee voor de dag kunnen komen. Met name keramische kamado-barbecues, zoals de Bastard en de Big Green Egg, profiteren van het feit dat barbecueën steeds meer een hobby is. Hier spelen dan ook steeds meer aanbieders op in door het aanbieden van kleinere en goedkopere modellen. Met name het afgelopen jaar zien we een stijging van 22 procent ten opzichte van het jaar daarvoor in zoekopdrachten naar dit type barbecue. Barbecueën is echt een way of life geworden.”

Kwaliteit van de ingrediënten

Uit het onderzoek blijkt dat 97 procent van de Nederlanders de kwaliteit van de ingrediënten belangrijk (43%) tot zeer belangrijk (52%) vindt. Er wordt veel gekozen voor kwalitatief goede en verse producten van de speciaalzaak (48%), met name door bezitters van een luxe kamado-barbecue. Maar liefst 79 procent van hen gaat er speciaal voor naar de groenteboer en de slager. Iets meer dan de helft van de ondervraagden kiest voor de producten uit de supermarkt. Wellicht dat de kwaliteitsslag ook de reden is dat Nederlanders steeds minder eten na een barbecue weggooien: van 11 procent in 2018 naar 5 procent in 2019. De restjes worden steeds vaker in de koelkast bewaard om later op te eten, een stijging van 7 procentpunten van 49 naar 56 procent.

Steeds bekwamer en minder onzeker aan de grill

Nederlanders vinden dat ze steeds beter barbecueën. 77 procent van de ondervraagden geeft zich nu een ruim voldoende tot goed, terwijl dit percentage drie jaar geleden maar 45 procent was. Ook vrouwen binden steeds vaker het schort voor. Het aantal vrouwen dat zichzelf een actieve rol aanmeet bij het tuinfeest is in een jaar tijd verdubbeld van 13 naar 26 procent. Als er echter een man in de buurt van de barbecue is, neemt hij in 95 procent van de gevallen de vleestang over.

Inschatting van de inkoop hoeveelheid vlees

Uit het onderzoek blijkt dat 82 procent barbecuet omdat men het zelf zo gezellig vindt, terwijl slechts een klein gedeelte (21%) het doet om andere mensen blij te maken. Van de respondenten die een barbecue organiseert, doet 63 procent dat zonder stress. Als er al twijfel ontstaat aan het eigen kunnen, ligt dat vooral bij het inschatten of er wel voldoende vlees is ingekocht. Bijna de helft van de respondenten vindt dit het grootste nadeel aan het organiseren van een barbecue.

Traditioneel barbecuevlees verliest marktaandeel

Steak en spareribs hebben de huidige barbecuegeneratie voor zich gewonnen. Deze twee gerechten troeven het ordinaire sateetje en hamburgertje af, die de afgelopen drie jaren fors hebben verloren aan populariteit. Knoflooksaus blijft de onbetwiste nummer één onder de sauzen, terwijl curry en ketchup minder populair zijn geworden. Het percentage dat de voorkeur heeft voor curry en ketchup is in dezelfde tijdsperiode geslonken van 21 naar 8 procent. Barbecuesaus is de grootste stijger sinds 2016.

Culinair genieten in de winter

Nederland heeft de barbecuesmaak goed te pakken. Meer dan de helft van alle barbecueënde Nederlanders steekt minstens tien keer per jaar de barbecue aan. In 2013 haalde slechts een kwart van de mensen met deze frequentie de barbecuespullen in huis. Niet alleen wordt er gebarbecued in de zomer bij mooi weer, de barbecue wordt meer en meer gebruikt voor het bereiden van culinaire gerechten buiten het traditionele barbecueseizoen om. 44 procent van de respondenten denkt dat grillen in de winter de barbecuetrend van 2019 wordt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie