Naar inhoud

De duurste iPhone mag van de Amerikanen 2.400 dollar kosten

Bij de lancering had het 64GB-model van de iPhone X een adviesprijs van 1.159 euro, terwijl de 256GB-variant aanvankelijk 1.329 kostte. Dat lijkt voor zuinige Nederlanders veel geld, maar in de Verenigde Staten van Amerika wordt dit anders beleefd. Amerikaanse consumenten zijn bereid tot 2.400 dollar uit te geven voor een nieuwe iPhone. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de prijsperceptie bij gespreide betaling en de vraag bij onder andere jongeren naar toestellen met een groot scherm.

Dit leert een onderzoek onder 10.250 Amerikanen, dat is uitgevoerd door strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners.

Nog hogere prijzen mogelijk

Uit het onderzoek blijkt dat 10 procent van de consumenten die één van de nieuwe iPhones overweegt, bereid is om hiervoor meer dan 2.000 dollar te betalen. Een kwart is bereid om meer dan 1.800 dollar voor een toestel neer te tellen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door consumenten die gebruikmaken van een gespreide betaling over 24 maanden. Voor hetzelfde toestel zijn zij bereid om gemiddeld 50 procent meer te betalen vergeleken met consumenten die het hele bedrag meteen afrekenen.

“Apple hoeft haar klanten dus alleen maar naar een hoger maandbedrag te krijgen – van het huidige maximum van 60,99 dollar per maand naar de volgende psychologische drempel van 69,99 dollar per maand, of zelfs 99,99 dollar”, stelt Onno Oldeman, managing partner bij Simon-Kucher & Partners in Nederland. “Hoewel de prijs van een iPhone in Nederland momenteel een stuk hoger ligt dan in de Verenigde Staten van Amerika, is het nog maar de vraag of de betalingsbereidheid hier uiteindelijk net zo hoog is.”

Jongeren bereid meer te betalen

Ondanks dat de nieuwe iPhones ten tijde van het onderzoek nog niet zijn gepresenteerd, overweegt al 5 procent van de consumenten ouder dan 18 jaar één van deze modellen aan te schaffen, blijkt uit het onderzoek. Van die 5 procent overweegt 34 procent vooral een topmodel met een groot scherm – een toestel gelijkwaardig aan de XS Max.

Met name jonge mensen tussen 18 en 24 jaar en huishoudens met een inkomen tot 100.000 dollar geven de voorkeur aan grotere schermen. 60 procent van die jongeren en 37 procent van die huishoudens overwegen de opvolger van de XS Max te kopen.

Prijsankering cruciaal voor Apple

“Apple is een meester in wat ook wel prijsankering wordt genoemd”, zegt Pieter Fourie, senior director bij Simon-Kucher & Partners en expert op het gebied van consumentenelektronica. “Dit instrument heeft een krachtig effect op de betalingsbereidheid voor het gehele productportfolio. Het meest premium product met de hoogste prijs zet een anker in het hoofd van de consument.”

“Zo werd door de introductieprijs van de iPhone X á 999 dollar juist de iPhone 8 met een introductieprijs van 699 dollar aantrekkelijker en betaalbaarder. Als een klant naar een Apple-winkel gaat om het nieuwste model te bekijken, loopt hij de winkel uit met een toestel dat binnen zijn budget past maar waarschijnlijk iets duurder is dan gepland. Bij de Apple Watch ging dat op dezelfde wijze. De gouden variant kostte ruim 10.000 dollar. In vergelijking met de gouden Apple Watch lijkt 349 dollar voor een reguliere Apple Watch goedkoop, maar in werkelijkheid ligt de prijs hoger dan bij concurrerende producten. Hiermee heeft het bedrijf de prijsperceptie van smartwatches veranderd.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie