Naar inhoud

De duurzaamheidsaspecten van het thuisbezorgen in Nederland

Momenteel zijn er weer een stuk meer voertuigen op de Nederlandse wegen dan enkele maanden geleden. Dat verkeer bestaat niet hoofdzakelijk uit forenzen of dagjesmensen, want je ziet vooral vrachtwagens en bestelbussen. Online shopping – en daarmee thuisbezorging – zit namelijk in de lift sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie. Die actuele verkeerstoename is bijna schrijnend. Met name tijdens de eerste lockdown vormden de relatieve stilte en de vermindering van de luchtvervuiling immers een verademing.

Nu – zo net voor Sinterklaas en Kerstmis – houd ik mijn hart vast. Webwinkeliers en bezorgers zetten zich schrap voor zeer drukke feestdagen. Geef mij dan maar stille en schone bezorgbussen. Voor de wereldwijde epidemie verkenden talloze e-commercebedrijven en bezorgdiensten al hun opties op het gebied van e-mobiliteit. Zorgt de pandemie ervoor dat deze transitie versneld wordt doorgezet? Er zijn al verschillende signalen dat dit wellicht het geval is.

Gezond verstand laten zegevieren

Door de coronacrisis kelderden de olieprijzen. Je zou denken dat dit de transitie naar elektrisch rijden vertraagt, maar niets is minder waar. Wereldwijd zien analisten geen enkele aanwijzing dat de pandemie de omslag richting elektrificatie negatief beïnvloedt. Sterker nog, de investeringen in duurzamer vervoer worden verder opgeschroefd. De Nederlandse overheid kwam recent met een plan om 30 miljoen euro te investeren in de nationale laadinfrastructuur.

Ook autofabrikanten investeren ondanks de omstandigheden meer in elektrisch rijden. Zo maakte Volkswagen onlangs bekend maar liefst 73 miljard euro vrij te maken voor deze mobiliteitsinnovatie. Ook consumenten zijn om, want er worden mondiaal inmiddels meer elektrische auto’s verkocht dan modellen met een dieselmotor.

Bezorggiganten nemen het voortouw

Voorafgaand aan de pandemie investeerden vooral de grootste bezorgingsvloten in e-mobiliteit. Gezien de geschetste trends is het dan ook onwaarschijnlijk dat deze ondernemingen hun koers wijzigen. Elektrische bezorgwagens zijn niet meer weg te denken uit stadscentra, post- en pakketbezorger PostNL wil tegen 2030 uitstootvrij bezorgen en e-commercegigant Amazon kondigde recentelijk aan 100.000 elektrische bestelbussen aan te schaffen bij start-up Rivian. Ook thuisspelers bol.com en Coolblue investeren in een elektrisch wagenpark.

Beheerders van wagenparken worden in de huidige omstandigheden geconfronteerd met uiteenlopende uitdagingen, die deels kunnen worden aangepakt door de overstap naar meer betrouwbare, beter betaalbare en schonere elektrische voertuigen. Zo hebben consumenten meer behoefte aan frequentere leveringen en kortere levertijden. Dat betekent dat grote bestellingen soms worden opgesplitst, waardoor er nóg meer voertuigen en nóg meer verkeersbewegingen nodig zijn.

Aanhoudende elektrificatie van wagenparken

Zonder duurzame opties wringt het steeds meer tussen het beheer van wagenparken en de overheidsinitiatieven om emissies terug te dringen – initiatieven die ontegenzeggelijk steeds strenger worden. In grote Europese steden bestaat de wil om verbrandingsmotoren te weren. In Amsterdam zijn benzine- en dieselauto’s vanaf 2030 eveneens niet meer welkom.

Naast overheidsdruk zijn er bovendien economische redenen om over te stappen. Elektrische trucks en bestelbussen zijn veel goedkoper in het onderhoud en qua brandstof. Dankzij prijsdalingen in de batterijtechnologie vormen deze vervoersmiddelen halverwege dit decennium de overall betere keuze – zelfs zonder de subsidies die momenteel elektrische voertuigen al aantrekkelijker maken.

De toekomst van onze verkeersmobiliteit

Laten we eerlijk zijn. Niemand weet hoe de wereld eruitziet na deze pandemie, als het leven weer een beetje normaal en natuurlijk is geworden. Ik gok echter dat burgers, bedrijven én overheden het terugdringen van schadelijke emissies en broeikasgassen versnellen. Zoals we keer op keer hebben gezien in de afgelopen maanden, zetten mensen alles op alles om tot een innovatieve oplossing te komen wanneer ze er de noodzaak maar van inzien.

En juist nu we allemaal een wereld hebben meegemaakt met minder luchtvervuiling en minder geluidsoverlast, is het slechts een kwestie van tijd tot we allemaal emissievrij rijden. Het is onvermijdelijk. Daarom is het – met zeer drukke feestdagen voor de boeg – de hoogste tijd om jezelf die ene cruciale vraag te stellen. Hoe groen kan ik het doen?

André ten Bloemendal is vice president commercial sales Europa bij ChargePoint, een infrastructuurbedrijf voor elektrische voertuigen.

Foto: ChargePoint

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie