Naar inhoud

De e-commercesector gedijt juist prima door de coronacrisis

In een verbonden en steeds meer digitale wereld vormt e-commerce misschien wel de grootste economie ter wereld. Juist in deze tijd waarin overheden wereldwijd maatregelen treffen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, floreert deze sector – in tegenstelling tot veel andere branches waar de handel sterk is afgenomen of zelfs is stilgevallen. Dit is vooral in de afgelopen weken duidelijk geworden, doordat consumenten over de hele wereld nog vaker online winkelen vanwege COVID-19.

Daarom heeft technologiebedrijf Adobe de Digital Economy Index (DEI) geïntroduceerd die ontwikkeld is op basis van Adobe Analytics. Met de index krijgen consumenten, bedrijven en beleidsmakers een dynamische kijk op de situatie van de wereldwijde digitale economie.

E-commercetrends te midden van COVID-19

Met behulp van deze index kunnen consumenten beter begrijpen wat de beste tijden zijn om te kopen en wat ze het beste kunnen kopen. Bedrijven krijgen op hun beurt inzicht in lokale en wereldwijde trends die hen kunnen helpen om hun internationale onderneming beter te managen. Beleidsmakers kunnen een broodnodig en consistent bijgewerkt overzicht over de digitale economie krijgen, met essentiële gegevens die helpen te anticiperen op bredere economische trends. Vooralsnog is de index alleen gericht op het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika. Binnenkort wordt deze uitgebreid naar elk land met een aanzienlijke digitale economie.

Wat deze index bijzonder maakt, is dat deze in staat is om in korte tijd snel en nauwkeurig cijfers te rapporteren. Het bevat op unieke gegevens over wat mensen daadwerkelijk kopen en wat ze betalen voor hun producten, in plaats van enkel prijzen van websites te halen of volledig te vertrouwen op onderzoeksgegevens. Met de DEI werken we graag samen met bedrijven, overheden, beleidsmakers en onderzoekers om de effecten van de digitale economie van de wereld beter te begrijpen en vast te leggen.

De analyse is momenteel gebaseerd op biljoenen geanonimiseerde en gebundelde bezoeken aan webshops en tientallen miljoenen producteenheden van 80 van de 100 grootste retailers in de VS. In de loop van de tijd voegen we ook gegevens uit andere mondiale economieën toe. De DEI is ontwikkeld door ons team voor digital insights, in samenwerking met twee vooraanstaande economen. Dat zijn Austan Goolsbee, hoogleraar economie aan de Booth School of Business van de University of Chicago en voormalig voorzitter van de Council of Economic Advisers voor president Barack Obama, en Pete Klenow, hoogleraar economisch beleid aan de Stanford University.

Online boodschappen stuwen groei e-commerce

De belangrijkste bevinding voor dit moment is dat de digitale economie in maart 2020 sneller is gegroeid dan de economie als geheel. In de VS zien we dat e-commerce zelfs met 25 procent is gegroeid – voornamelijk gedreven door online boodschappen. Gezien de ongelooflijke stijging van de uitgaven online in het licht van de COVID-19-uitbraak, is dit een aanwijzing dat er een grote behoefte is aan inzicht in hoe prijstrends en inflatie bij online verkopen zich verhouden tot – en van invloed zijn op – diezelfde trends in de algehele verkoop.

We constateren dat de range van producten, die consumenten online aanschaffen, groeit door bezorging binnen een dag. Andere innovaties op het gebied van fulfilment maken producten digitaal toegankelijker. Prijsdruk in segmenten als kleding en televisies houdt de algemene prijzen in het online domein laag. Naarmate er echter meer goederen die prijsstabiel zijn en smallere marges hebben – zoals dagelijkse boodschappen – online worden gekocht, dalen de prijzen in de e-commercesector ook minder.

Uit de analyse blijkt dat COVID-19 de algehele online inflatie verder omlaag brengt. Een primaire drijfveer is een vermindering van het aantal vluchten en verlaging van de vluchtprijzen vanwege maatregelen voor social distancing en reisbeperkingen. Bovendien zien consumenten aanzienlijk meer producten die niet op voorraad zijn, aangezien de supply chains worden beïnvloed door het toegenomen online winkelen.

Consumenten zijn minder vergevingsgezind

Door COVID-19 zijn volgens de analyse ook de online aankopen van januari tot en met februari 2020 toegenomen. Producten uit de categorie virusbescherming, zoals desinfecterende handgels, handschoenen, maskers en antibacteriële sprays, zijn gestegen met maar liefst 81 procent. Gedurende deze twee maanden stegen de aankopen van vrij verkrijgbare geneesmiddelen met 198 procent als het gaat om verkoudheids- en griepmedicijnen en met 152 procent als het pijnstillers betreft. De online verkoop van toiletpapier kreeg een piek van 186 procent, terwijl de niet-bederfelijke conserven en de verkoop van houdbare voedingsmiddelen met 69 procent steeg.

Bedrijven moeten nu extra aandacht besteden aan hun digitale belevingen en e-commerce-ervaringen. Consumenten zijn in deze tijd toch al extra prikkelbaar door alle maatregelen – denk bijvoorbeeld alle evenementen die geen doorgang vinden – minder vergevingsgezind. Juist de ondernemingen die op dit moment aan hun behoeften voldoen en deze zelfs overtreffen, bouwen betere en langdurige klantrelaties op.

John Copeland is vice president marketing & customer insights bij technologiebedrijf Adobe.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie