Naar inhoud

De economische effecten van de extreem warme zomer van 2018

De zomer van 2018 was de warmste in ruim 300 jaar. Het was ook één van de droogste zomers sinds begin vorige eeuw. Dit eiste in verschillende sectoren zijn tol, terwijl andere branches juist profiteerden. Zo was door de droogte de waterstand zeer laag. Binnenvaartschepen konden daardoor minder volume in één keer vervoeren en daarom hogere prijzen vragen, wat de omzet een extra impuls gaf.

Het warme weer pakte ook goed uit voor de verkoop van tuinproducten. In de doe-het-zelfsector steeg de omzet van deze producten in het derde kwartaal van 2018 met ruim 12 procent. Parasols, tuinmeubelen en sproeiers gingen in juli als warme broodjes over de toonbank. Ook supermarkten deden goede zaken en noteerden een forse stijging van de verkoop van verse en kant-en-klare gemaksproducten met hoge marges, zoals verse soepen, salades, stokbrood en barbecue-pakketten.

Dit valt op te maken uit het onderzoeksrapport ‘Winnaars en verliezers van de extreme zomer van 2018’ van ABN AMRO.

Campings en strandpaviljoenen profiteren meest van warme zomer

Campings profiteerden sterk van de zomerse hitte. Dit begon al in de maand mei, die sinds de start van de weermetingen in 1706 nog nooit zo warm was geweest. Dat resulteerde in 2,4 miljoen campingovernachtingen van Nederlanders in mei: een stijging van 32 procent ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. De verwachting is dat over heel 2018 het aantal campingovernachtingen met ruim 5 procent stijgt naar 20,8 miljoen door campinggasten uit binnen-en buitenland.

Ook de horeca presteerde deze zomer zeer goed. Het hoge consumentenvertrouwen en de stijging van de consumptie legden de basis, het warme weer zorgde voor de rest. Voor cafés gold dat de stijging van de omzet in het derde kwartaal (+4,5%) aanzienlijk sterker was dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Fastfood, ijssalons en cafetaria’s zagen gezamenlijk hun omzet in het derde kwartaal met maar liefst 9 procent toenemen. De zomer van 2018 gaat voor zeestrandpaviljoens zelfs de boeken in als de beste zomer in 35 jaar, met opbrengsten die 10 tot 80 procent hoger waren dan normaal.

Weersgevoelige sectoren moeten investeringen zorgvuldig overwegen

De extreem warme zomer heeft ondernemers in alle weersgevoelige branches aan het denken gezet. “Deze ondernemers staan voor de vraag hoe zij risico’s kunnen beperken of juist kansen kunnen verzilveren. De antwoorden zijn voor elke sector anders, maar komen erop neer dat zij nieuwe investeringskeuzes moeten maken”, zegt Loek Caris, sectoreconoom thema’s bij ABN AMRO. “Daarbij bestaat het gevaar dat een investering te weinig rendeert in een normale zomer. De klimaatscenario’s van het KNMI geven pas in 2021 duidelijkheid over de kansen op nieuwe extreme zomers. Elke investering moet daarom zorgvuldig onderzocht worden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie