Naar inhoud

De effecten van neuromarketing gaan verder dan de koopknop

Hoe kan kennis over het menselijke brein ons verder helpen met customer centricity en experience? Je leest er veel over. Is het de redding van het vak klantgericht ondernemen? Of is het de zoveelste hype in de markt? De wetenschap biedt steeds meer inzicht in hoe mensen besluiten nemen. De techniek maakt het mogelijk hier een kijkje in te nemen via onderzoektechnieken als Eyetracking, fMRI-scans, EEG en ook impliciet onderzoek. De neurowetenschap wordt ingezet voor onderzoek, conceptontwikkeling (design for happiness) of gedragsbeïnvloeding zoals priming, persuation en nudging. Met als doel het creëren van positieve emoties die leiden tot wow-belevingen, customer delight en engagement…die weer leiden tot beïnvloeding van toekomstige beslissingen.

Neurowetenschap

Hoe kun je dit in je organisatie toepassen? Wat zijn goede voorbeelden? Hoe kan neurowetenschap je helpen aan succesvolle marketingcampagnes en duurzame impact op bestaande en nieuwe klantrelaties? Dat waren de centrale thema’s van de sessie ‘Neuromarketing: de koopknop voorbij’, georganiseerd door Platform voor Klantgericht Ondernemen bij vervoersmaatschappij RET in Rotterdam. Een korte impressie.

Slimme marketing

Neurologie en marketing, heerlijke thema’s. Welk onderdeel van het brein wordt verlicht? En hoe maken wij eigenlijk onze (aankoop)beslissingen? Is het de neurologie? Of zijn het de slimme marketingacties? Na dit event is het mij nóg duidelijker dat slimme marketing een bijzonder sterke neurale basis heeft. De kennis, inzichten en organisaties zijn er om een positieve invloed uit te kunnen oefenen op anderen. Dus waarom zouden we dit dan niet te gebruiken?

Beïnvloeding keuzes

Hoe ik deze avond heb ervaren? Met vele (neuro)logische inzichten vanuit een ander prachtig buzzwoord, namelijk ‘nudging’. Nudging is het efficiënt en goedkoop beïnvloeden van het keuzegedrag van mensen, het geven van een duwtje in de 'goede' richting. De reis bracht ons van nudging, via het zintuigelijk waarnemen naar fMRI scans, en vervolgens richting het bewust of onbewust maken van keuzes. Dit is namelijk de sleutel van het beïnvloeden van de persoonlijke perceptie en het filteren van informatie op basis van huidige neurowetenschap.

Bewuste prikkeling

Zoals het licht in de zaal om 19.00 uur uit ging vanwege een tijdklok, zo kan een strategie ‘op gevoel’ of een op basis van een onderbuikgevoel soms ook de koopknop van de klant onberoerd laten. Zoals de elektriciteit in de zaal weer mede tot stand werd gebracht door het samenwerken van meerdere personen, zo creëer je gezamenlijk ook efficiëntere en leukere marketingacties. Dit doe je door alle menselijke zintuigen op bewuste en positieve wijze te prikkelen. Het lopen van de marathon op RET-stations en de ‘Multi Sensory Servicespaces’ bij de Kerstman (in Finland beter bekend als Santa Claus) zijn hier inspirerende voorbeelden van.

Belangrijkste tips

Mijn vier belangrijkste tips:

  • Alles wat irritatie wekt, krijgt aandacht en wordt opgeslagen in het geheugen. Een negatieve associatie is ook een associatie…
  • Prestatiegerichte visuals hebben een positieve invloed op je gedrag.
  • Het vertellen van een storyline met alle zintuigelijke prikkels creëert een unieke ervaring die ook congruent is. Zeker wanneer die is verbonden met de cultuur.
  • Succesvolle nudging begint met een strategie.

Wil je ook een keer vrijblijvend een PvKO-event bezoeken? Bekijk hier de mogelijkheden. Het eerstvolgende event is de inspiratiesessie 'Gamification het is maar een spelletje??... Serieus' op 10 oktober 2017. Meer informatie of vragen over PvKO? Mail communicatie@pvko.nl.

De auteur is senior trainer bij VANAD Academy.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie