Naar inhoud

De effectiviteit van afstudeeronderzoeken van hbo-studenten

Met het zetten van de laatste punt van de afstudeerscriptie denkt menigeen de wereld te gaan veranderen. Maar in retroperspectief blijkt het veelal een storm in een glas water. Deze maand sluiten duizenden hbo-studenten hun opleiding af met de kroon op hun werk: het afstudeeronderzoek. Vaak uitgevoerd in opdracht van een bedrijf of instelling. Direct resultaat van zo'n onderzoek is meestal een advies. Maar wat gebeurt er daarna mee?

Meerwaarde vergroten

Dat onderzoekt het lectoraat Sustainable Working and Organising van Avans Hogeschool. Het is een van de allereerste onderzoeken naar de resultaten van afstudeeronderzoek. Het project startte met een pilot bij drie opleidingen. Het onderzoek is uitgevoerd samen met bedrijven, docenten en studenten. En geeft veel aanknopingspunten om de meerwaarde voor alle betrokken partijen te vergroten.

Ruwe diamantjes

Onderzoeksleider en lector Tonnie van der Zouwen: “We spreken zelf van ruwe diamantjes die nog verder geslepen moeten worden. Daarom werken we nu aan een projectvoorstel voor verbreding en verdieping van de pilot. Voor het vervolg willen we op veel grotere schaal onderzoek doen, weer samen met bedrijven.”

Eerste onderzoek

We gaan ook op zoek naar eerder ander onderzoek over dit onderwerp. Dat hebben we tot nu toe niet kunnen vinden”, licht Van der Zouwen toe. “Dat is eigenlijk vreemd als je bedenkt hoeveel duizenden afstudeerprojecten ieder jaar worden gedaan. Wij willen weten wat dat oplevert. Voor de studenten, het onderwijs en natuurlijk de bedrijven. Dan kunnen we ook zorgen dat iedereen er het maximale uithaalt.”

Duurzame effecten

Het pilotonderzoek richtte zich op afstudeerprojecten van Bedrijfseconomie, Human Resource Management en Technische Bedrijfskunde. Doel was om na te gaan wat er gebeurd is met de adviezen van afstudeeronderzoeken van een jaar geleden, bij drie afstudeeronderzoeken per opleiding. Daarbij zocht het team naar duurzame effecten. Dat houdt in dat het afstudeerproject niet alleen bijdraagt aan een inhoudelijke oplossing op de korte termijn maar blijvend effect in een bedrijf sorteert en bijdraagt duurzame ontwikkeling, door bijvoorbeeld nieuw inzichten.

Verhoging effectiviteit

We zien dat de effectiviteit beter kan”, stelt Van der Zouwen. “Dat kun je beïnvloeden door in te grijpen op factoren als de eigenschappen van de begeleider in een bedrijf, de context in een organisatie – denk bijvoorbeeld aan een fysieke werkplek voor een afstudeerder – , de manier van begeleiding door de docent, de juiste opzet van het onderzoek en natuurlijk de vaardigheden van de student.”

Kritisch denken

Uit het pilotonderzoek kwamen al wat praktische tips. Bijvoorbeeld: zorg ervoor dat studenten al voor hun afstuderen competenties ontwikkelen op het gebied van kritisch denken. Dit is van groot belang bij het afstuderen en kan ervoor zorgen dat studenten ervoor waken zich te laten sturen door de oplossing van de opdrachtgever. Of laat binnen een studiejaar studenten afstuderen op hetzelfde onderwerp, bij verschillende organisaties. Dat kan leiden tot het aaneenrijgen van kennis en van elkaar leren.

Grote geheel

Een sleutel lijkt te liggen in het zien van het afstudeerproces als onderdeel van een groter geheel. Zodat de student het niet als een losstaand onderdeel ervaart en er sprake kan zijn van stapeling van kennis voor het bedrijf en de beroepspraktijk. Bijvoorbeeld door het afstudeeronderzoek aan te haken bij langer lopende onderzoeksprogramma's.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie