Naar inhoud

De effectiviteit van offline acties is meetbaar met QR-codes

De jongste generatie marketeers is digital native en op veel marketingafdelingen ligt de focus dan ook op online. Een prachtige eigenschap van het digitale domein is dat er veel gemeten kan worden voor de analyse van de marketingactiviteiten. Clicks, interacties, conversies, views en vele andere key performance indicators bieden inzichten en aanknopingspunten voor verdere optimalisatie. Wie wil er immers niet sturen op basis van feiten? Ook voor offline acties zijn er mogelijkheden om een link te leggen naar online en een beter beeld te krijgen van de resultaten. Een goede tool hiervoor is de quick response code – de QR-code.


Gebruik QR-code

De QR-code bestaat al zo´n 25 jaar. De laatste jaren heeft de code echter aan populariteit gewonnen door een combinatie met onder andere app-downloads en betalingen. Marketeers zijn zich veelal niet bewust van de mogelijkheden die deze tool biedt om meer inzicht te krijgen in de resultaten van offline acties. Zo zet bijna elk bedrijf wel eens een roll-up banner of een flyer in, maar zijn de effecten hiervan vaak een black box. Hier helpt de QR-code om enig licht te brengen in de duisternis.

Analyse inzet QR-code

De meeste marketeers gebruiken Google Analytics als basis voor de webanalyse. Ditzelfde instrument kan ook ingezet worden voor de effectiviteitsmeting van het gebruik van een QR-code. Hiervoor zijn verschillende meetmethodes mogelijk. Zo kan er een specifieke landingspagina gecreëerd worden voor de actie met de QR-code. Via Google Analytics of een ander analyseprogramma kan vervolgens bekeken worden hoe vaak deze uniform resource locator – de URL – is bezocht en hoe het engagement is geweest. Als het e-commerce-activiteiten betreft of als er specifieke doelen aangemaakt zijn, kunnen ook de conversies gemeten worden.

Een andere optie is het toevoegen van een UTM-code – de trackingmodule van Urchin – aan de link waar de QR-code naartoe leidt. Vervolgens kan in Google Analytics onder de tab ‘Acquisitie – Campagnes’ bekeken worden wat de specifieke resultaten zijn van een actie met QR-code.

Offline acties

Nu je weet hoe je resultaten kunt meten, wordt het tijd om te experimenteren met de QR-code. Bij onlinedrukkers als 123drukken.nl is het eenvoudig om producten als folders en flyers te bestellen. In het ontwerp kun jij jouw eigen QR-code toevoegen en dan is het een kwestie van testen met verschillende formaten en communicatieboodschappen. Zo kun je mensen via de code meer informatie bieden over een product, een speciale aanbieding doen of prijsinformatie geven over een productintroductie.

Ook een advertentie in een blad dat door jouw doelgroep gelezen wordt, kan geschikt zijn voor een test met een QR-code. Printadvertenties zijn over het algemeen vrij prijzig en door te werken met een QR-code – en een onweerstaanbare actie – krijg je meer inzicht in de resultaten. Dit kan bijvoorbeeld terug te zien zijn in een piek in de web traffic of in de orders met een unieke UTM-code als herkomst.

Praktische tips

De QR-code wordt vooral gebruikt vanaf mobiele toestellen. Zorg daarom dat de mobiele gebruikerservaring optimaal is op de pagina waar naar gelinkt wordt. Ook is het van belang dat de code goed leesbaar is en qua grootte aansluit bij het medium en de afstand waarop gescand wordt. Gelukkig zijn veel telefoons standaard uitgerust met een QR-codescanner, zodat hier geen speciale app meer voor geïnstalleerd hoeft te worden.

De URL moet uiteraard een trackingcode bevatten, waarbij je lange URL´s in kunt korten met een URL shortener. Het is altijd raadzaam om te testen of de code en de landingspagina goed werken, voordat je de actie live zet. En, last but not least, gebruik een sterke call to action om mensen te motiveren om de QR-code te gebruiken.

Dit artikel is aangeboden door marketingbureau Ecommerce Managers.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie