Naar inhoud

De enorme impact van de coronacrisis op de culturele sector

Door de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus in Nederland een halt toe te roepen, staat het openbare leven in het land even zo goed als stil. Het mag dan nog wel ongewenst druk zijn in de supermarkten en de doe-het-zelfzaken, in bioscopen, musea, concertzalen en theaters is het momenteel net als in de horeca angstvallig stil. Ook op de evenemententerreinen is voorlopig geen ruimte voor de broodnodige ontspanning.


Cruciale beroepen

Tekenend is tevens dat in voetbalstadions al een tijd geen spreekkoren meer klinken. De profvoetballer is immers even iets minder belangrijk voor de samenleving dan de vakkenvuller, want die heeft echt een cruciaal beroep. Nu mag ik – werkzaam in de media – die eretitel ook dragen, maar daar past wel een sterke relativering bij. Ik kan dat namelijk vanuit een veilige thuisomgeving doen en hoef zeker niet allerlei veiligheidsmaatregelen te nemen.

Thuiswerken

De lintjesregen eind deze maand laat ik dan ook gepast aan me voorbijgaan. Die onderscheidingen mogen Mark Rutte en Jaap van Dissel in ontvangst nemen – net als die eindelijk gewaardeerde medewerkers in de zorg. Voor mij is remote working – noem het gerust thuiswerken – al lang dé standaard. Die dagen dat ik op kantoor verblijf, zijn al geruime tijd improductief, omdat ik dan alleen maar mijn collega’s van het werk hou met mijn vrijpostige opmerkingen.

Evenementen

Toch is ook mijn leven drastisch gewijzigd – zowel zakelijk als privé. Zo haal ik voor mijn werk veel inspiratie uit de talloze evenementen die ik door het jaar heen bezoek. Ik kan het tenslotte niet allemaal uit mijn duim zuigen. Die events vinden nu vanzelfsprekendheid geen doorgang. Social distancing wordt momenteel vertaald in virtuele bijeenkomsten, maar menig spreker moet nog wennen aan de nieuwe realiteit. Het is dus even hard werken voor mij.

Ontspanning

Hoewel ik festivals als Lowlands en de Zwarte Cross ook beroepsmatig bezoek, verblijf ik daar liever als muziekliefhebber. Een anderhalve-meter-samenleving is op die terreinen evenwel lastig te realiseren. John Mulder, chief executive officer bij concertorganisator MOJO beaamt dat: “Niets dan lof voor de wijze waarop de regering de crisis te lijf gaat. Als getroffen sector vragen wij slechts duidelijkheid, de maatregelen respecteren we.” Voor mij is het dus niet alleen stil in mei, maar ook daarna.

Voor mij is het niet alleen stil in mei, maar ook daarna.

Cultuursector

Dat gevoel geldt natuurlijk voor veel meer Nederlanders. 45 procent van hen zegt het bezoek aan culturele instellingen te missen nu deze sector op slot zit vanwege de coronamaatregelen, zo blijkt uit een representatief onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau DirectResearch en de Academie voor Cultuurmanagement. Onder de mensen die tenminste een keer per kwartaal een bioscoop, concert, voorstelling, museum of festival bezoeken, ligt dat percentage zelfs boven de 60 procent.

Inspiratie

Nederlanders missen vooral de ontspanning, het plezier en de gespreksstof die cultuur met zich meebrengt. Ook missen ze de manier waarop het hun nieuwsgierigheid prikkelt. Er is grote behoefte aan het leegmaken van het hoofd in deze uitzonderlijke tijden. Voor vrouwen, inwoners van de Randstad en mensen met een hogere opleiding telt dit nog zwaarder dan voor andere inwoners van Nederland.

Alternatief

Om het gemis te compenseren van de culturele ontspanning – variërend van een historisch bezoek aan het Rijks Museum tot een muzikale onderdompeling op Down The Rabbit Hole – wordt online veel vaker dan normaal gezocht naar musea, worden er meer films en series gekeken en gebruikgemaakt van streamingdiensten voor muziek en theater. Ook wordt er meer muziek gemaakt, gelezen, gepuzzeld en gewandeld.

Grote impact

Nederlanders vinden dat de coronamaatregelen een behoorlijke impact hebben op hun eigen cultuurbezoek en het verwachte cultuuraanbod in het komende jaar. Tot voor kort was dat wel anders. Het vertrouwen in de culturele sector was eind 2019 op een recordhoogte. Nederlandse cultuurliefhebbers maakten meer gebruik van het aanbod en hadden de verwachting dit in de toekomst te blijven doen.

Langere termijn

Hoe het cultuurbezoek er na de pandemie uitziet, is voor veel Nederlanders nog onzeker. Sommigen denken al blij te zijn als ze sowieso weer ergens naar toe kunnen. Anderen verwachten dat van uitstel afstel komt of dat ze door de crisis straks geen geld voor culturele ontspanning hebben. Menigeen is ook voorzichtiger geworden in verband met de gezondheid en verwacht dat dit voorlopig nog wel zo blijft – hoe men dit ook betreurt.

Monitoring

De ‘Monitor Cultuurvertrouwen’ – een doorlopend trendonderzoek naar het consumentenvertrouwen in de Nederlandse culturele sector – toont aan dat het consumentenvertrouwen een ongekende daling doormaakt van plus 8 naar minus 1,2. De cultuurindex, de indicator van het culturele vertrouwen, daalde in maart 2020 ruim 9 punten en kwam daardoor zelfs in het negatieve vlak.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie