Naar inhoud

De enorme kracht van de ronde-tafel-sessie als leadgenerator

Bij menig bedrijf staat groei hoog op de agenda. Elk jaar moet de omzet omhoog om de ambities waar te maken en de kosten te dekken. Om de targets te behalen is een continue stroom aan nieuwe klanten nodig. Hiervoor is een goed samenspel tussen marketing en sales essentieel. De leadpijplijn in alle fasen van het acquisitieproces moet goed gevuld blijven, zodat het salesteam zijn werk kan doen. Alleen veel leads is echter niet voldoende, want deze moeten ook converteren. Maar hoe kom je aan kwalitatief goede leads?

De meeste marketingafdelingen werken met beproefde kanalen waarvan bekend is hoeveel leads deze opleveren en tegen welke kosten. Dit kan met direct marketing of een Google AdWords-campagne voor een specifieke landingspagina. Naarmate de resultaten van de campagnes constanter zijn, worden deze meer schaalbaar en wordt het eenvoudiger om de pijplijn op peil te houden en toekomstige omzet in te schatten. Een marketingafdeling is daarom snel geneigd te kiezen voor standaardcampagnes met voorzienbare resultaten. Zo nu en dan is het echter goed om creatief te zijn en buiten de gebaande paden op zoek te gaan naar groei. Waarom niet een kleinschalig event organiseren, waarbij persoonlijk contact gelegd kan worden met potentiële klanten? Daar is een ronde-tafel-sessie ideaal voor.

Kennis delen

Veel organisaties drijven op hun expertise en netwerk. Jaren ervaring in een bepaalde sector vertaalt zich in een team met veel kennis en contacten in de branche. Niet ieder bedrijf is bereid dit met de markt te delen, maar een ronde-tafel-sessie over een specifiek thema kan zowel intern als extern een positieve impact geven. Voor het bedrijf zelf kan zo´n sessie aanleiding zijn om mensen van verschillende afdelingen samen te laten werken en onderling kennis te laten delen. Dit is goed voor de teamspirit en kan leiden tot nieuwe inzichten. Voor de genodigden is een evenement met ronde-tafel-sessies een mooie kans om nieuwe kennis op te doen en in een paar uur tijd een beeld te krijgen van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Ook een stukje netwerken is voor veel mensen reden om deel te nemen aan dit soort bijeenkomsten.

Organisatie

Met een goed programma is een ronde-tafel-sessie een uitstekende gelegenheid om met potentiële klanten in aanraking te komen. Ook kunnen nieuwe samenwerkingen ontstaan en nieuwe inzichten worden verkregen voor de eigen organisatie dankzij de input van de deelnemers. Alles valt of staat natuurlijk bij een goed ingevuld event. Maar wat zijn de voorwaarden voor een evenement met inspirerende ronde-tafel-sessies?

#1. Uitdagende thema´s en een goede agenda

De basis voor een succesvol kennisevenement is een boeiend thema en een aansprekende agenda. Potentiële bezoekers moeten getriggerd worden door het onderwerp en het format van de ronde-tafel-sessie. In dat kader is het handig om diverse afdelingen te betrekken bij het bepalen van de actuele vraagstukken in de markt en de onderwerpen die spelen bij klanten. Het is essentieel dat er toegevoegde waarde gecreëerd wordt voor de bezoekers, zodat deze naderhand met een positief beeld en vol inspiratie op het event terug kunnen kijken.

#2. Inspirerende keynote-sprekers

Keynote-sprekers geven een event uitstraling en zijn bepalend voor interesse van deelnemers. De expertise van deze sprekers moet aansluiten bij het onderwerp en bij het niveau van de beoogde deelnemers. Op die manier zijn de deelnemers aan elkaar gewaagd en kunnen interessante discussies ontstaan. Keynote-sprekers hoeven geen bekende professionals te zijn, maar wel mensen met een goede inhoudelijk sterke achtergrond en kennis van zaken. Zorg ook voor een goede moderator die in staat is interactie te genereren en de dag in goede banen te leiden.

#3. De juiste deelnemers

Net als een boeiend thema is ook de match tussen de diverse deelnemers essentieel. Het heeft geen zin om experts uit de organisatie een heel technisch verhaal te laten vertellen als de genodigden salesmanagers zijn. Er moet een goede verhouding zijn tussen de achtergrond, de diepgang en de interesses van de deelnemers aan een ronde-rafel-sessie.

#4. Een prikkelende locatie

Niet alleen de inhoudelijke kant is van belang, ook de locatie en de verzorging van het event spelen een belangrijke rol. Zo trekt een inspirerende locatie meer mensen. Bij veel bedrijven wordt geïnvesteerd in een creatieve en leuke werkomgeving. Het eigen kantoor kan daarom ook een prima locatie zijn voor een bijeenkomst met ronde-tafel-sessies. En natuurlijk moet de innerlijke mens goed verzorgd worden. Een kop koffie is onontbeerlijk en biedt meteen gelegenheid voor netwerken, een elementair element voor het leggen van contacten. Zo kan er koffie geserveerd worden aan statafels of mensen kunnen in de gelegenheid gesteld worden om zelf koffie te halen. Menig bedrijf heeft een zakelijke koffieautomaat met uitstekende koffie, dat tijdens het even ingezet kan worden. Een borrel na afloop van het event is een moment om in kleiner gezelschap verder te discussiëren en te netwerken.

Kortom, met de juiste ingrediënten en een goede voorbereiding wordt een event met de ronde-tafel-sessies vast een succes. Het geeft een nieuwe dynamiek aan de eigen organisatie, zorgt voor zichtbaarheid in de markt en ongetwijfeld ook voor kwalitatief goede leads.

Dit artikel is aangeboden door marketingbureau Ecommerce Managers.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie