Naar inhoud

De enorme kracht van social selling in het digitale tijdperk

Oorspronkelijk zijn social media op de markt gebracht om mensen met elkaar te verbinden. Bedrijven en instellingen hebben echter eveneens snel de mogelijkheden van deze kanalen ontdekt. Bovenal hebben de oprichters van die media in de loop van de tijd het grote geld geroken. In de afgelopen jaren zijn deze fora dan ook uitgegroeid tot een plek waar je je kunt laten inspireren en kennis kunt maken met merken en producten. Zo geeft 60 procent van de Instagram-gebruikers aan nieuwe artikelen te ontdekken op het platform. Momenteel ondergaan social media weer een verandering, want deze vormen meer en meer een nieuw verkoopkanaal: social commerce.


Social selling

De term social selling verwijst naar het verkopen van producten via social media. Hoe deze artikelen kunnen worden gekocht, verschilt nog steeds van platform tot platform. Maar het belangrijkste overeenkomstige aspect dat wordt geboden, is dat aankopen geheel of gedeeltelijk kunnen worden gedaan binnen die kanalen. De grote vraag is natuurlijk hoe social commerce werkt en waar moet je rekening mee moet houden om deze verkooptechniek optimaal te kunnen inzetten.

Toepassing

Consumenten kiezen graag voor de weg van de minste weerstand. Net zoals voice commerce een nieuwe en snelle manier biedt om producten aan te schaffen via een voice assistant als Alexa, geldt dit tevens voor social commerce. Op social media zijn de meeste gebruikers een paar clicks verwijderd van een aankoop, aangezien de adresgegevens en de betalingsvoorkeur al door zo’n platform opgeslagen zijn. Bovendien is de onderzoeksfase verkort, omdat de opmerkingen en reviews direct naast een product zichtbaar zijn.

Alhoewel de ontwikkeling van social commerce zich nog in een vroeg stadium bevindt, heeft het de potentie om een van de belangrijkste verkoopmethodes voor ondernemingen te worden. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat een derde van de Instagram-gebruikers nu al content is met het kunnen doen van aankopen op het platform.

Dat potentieel is terug te zien in een recente campagne van modemerk Gucci op Snapchat. Als eerste platform heeft Snapchat onlangs de toepassing van augmented reality (AR) geïntroduceerd. Met de ‘Shoppable AR Lens’ is voor het eerst met die technologie een campagne gelanceerd. Via het try-on-filter toont Gucci sneakers door verschillende lenzen en kunnen gebruikers van het kanaal de schoenen virtueel uitproberen en direct aanschaffen.

Aandachtspunten

Bovenal is een mobile-first-ervaring een must. Maar liefst 95 procent van de gebruikers van social media is daarop actief via zijn smartphone. Mobile was al dominant, maar wordt momenteel nog belangrijker dan ooit. Daarnaast is een trage website is een no-go in de klantbeleving. Elke milliseconde die je moet wachten tot een pagina geladen is, is een milliseconde te veel. Wanneer mensen vanuit Instagram of Snapchat een product willen kopen, is het van belang dat de ervaring niet verandert. Een website of app voor e-commercedoeleinden moet net zo snel en geoptimaliseerd zijn voor mobile als het platform waar de traffic vandaan komt.

Op social media gaat het leven snel. Swipe, swipe, like, like, share, comment, share, swipe. Mensen gebruiken social media overal – in de bus, op het toilet, tijdens de les of de vergadering en tijdens het uitlaten van de hond. Een website of app voor e-commercedoeleinden die kortstondige bezoeken optimaal benut met een mobile-first-design en een intuïtieve gebruikersreis, is goed voorbereid op de ontwikkelingen in social commerce.

Sam van Hees is co-founder van digital agency Story of AMS.

Foto’s: Story of AMS en Unsplash

Tip: Wil jij social media vanuit jouw marketingstrategie inzetten? Dan is de opleiding Social Media wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor social media optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor de inzet van social media in jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie