Naar inhoud

De essentiële trends en ontwikkelingen in e-commerce in 2020

Tegenwoordig wil bijna elke retailer ook een succesvolle webshop runnen. E-commerce is echter een vak apart. Het vraagt om de nodige kennis, ervaring en investeringen. Om online goed te kunnen scoren, is het bijvoorbeeld belangrijk om de belangrijkste trends op het gebied van online shoppen op de voet te volgen. Nu het nieuwe jaar weer van start is gegaan, is het daarom goed om alvast vooruit te blikken. Welke veranderingen kunnen we verwachten op het gebied van online verkoop?

Dit is een overzicht van de vier essentiële trends en ontwikkelingen in e-commerce in 2020.

1. Veilig betalen met wallet payment

Kenners spreken wel van het aanbreken van het commerciële tijdperk 3.0. Aan klanten moet een steeds snellere, eenvoudigere en betere ervaring worden aangeboden. Om die reden neemt zogeheten wallet payment in 2020 een vlucht. Apple Pay maakt het al sinds 2019 mogelijk om met je smartphone te betalen en ook PayPal biedt betalen zonder bankgegevens aan. In 2020 neemt deze vorm van betalen in omvang toe, zodat consumenten steeds minder vaak bankgegevens online hoeven te delen.

2.Toenemend gebruik van voice search

Wie producten of diensten verkoopt, wil natuurlijk goed gevonden worden. Gingen zoekmachines vroeger voornamelijk uit van zoekwoorden, tegenwoordig speelt men veel meer in op zogenaamde zoekvragen. In het verlengde daarvan zien we ook dat steeds meer consumenten zoekopdrachten invoeren via een spraakassistent. Ook hierdoor worden zoekopdrachten steeds vaker in de vorm van een vraag en niet in de vorm van een woord of een woordengroep gesteld. Webshops moeten inspelen op deze nieuwe vorm van zoeken door antwoorden op deze zoekvragen te verstrekken. Een belangrijke trend in e-commerce in 2020 is dan ook het optimaliseren van webshops voor voice search.

3. Een goede ROPO-strategie wordt steeds belangrijker

ROPO staat voor: research online, purchase offline. Gebleken is namelijk dat steeds meer consumenten online onderzoek doen naar producten, om deze vervolgens in een fysieke winkel te kopen. Wie online zoekt, koopt dus vaak alsnog offline. Voor winkels is het natuurlijk ontzettend belangrijk om hierop in te spelen. Bij een dergelijk verkooptraject hoort uiteraard een aparte verkoopstrategie. Ben je zelf geen e-commercemarketingspecialist? Dan is het slim om voor de ontwikkeling hiervan een digitaal-bureau in te schakelen.

4. Steeds meer webshops zetten chatbots in

Trekt je webshop veel bezoekers en worden er meer bestellingen gedaan, dan komen er ook meer klantvragen. Om te voorkomen dat je hierdoor flink moet investeren in een enorme klantenservice, worden steeds vaker chatbots ingezet.Door conversationel commerce in te zetten kan de interactie tussen het bedrijf en de klanten effectiever en efficiënter plaatsvinden. Een chatbot kan veelgestelde vragen automatisch beantwoorden. Zo kunnen klanten sneller te woord gestaan worden en is er minder personeel nodig.

Al met al belooft 2020 weer een mooi jaar te worden! Speel jij al in op deze trends in e-commerce?

Anouk Zwager is contentmarketeer bij digitaal-bureau Elephant.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie