Naar inhoud

De essentiële trends in communicatie, branding en PR in 2019

De basis van een goede klantrelatie is de reputatie van een organisatie. Dat is het terrein waar de regels van communicatie, branding en public relations gelden. Dit speelveld is door de digitale transformatie drastisch veranderd. Met name de opkomst van social media heeft ertoe geleid dat bedrijven en instellingen het heft niet meer volledig in eigen hand hebben. Consumenten zijn niet langer passieve toeschouwers maar actieve deelnemers.

Communicatie evolueert ook de komende jaren verder. Maar hoe? En welke trends spelen daarbij een prominente rol? Communicatiebureau Linden & Barbosa heeft een aantal sessies gehouden samen met vooraanstaande vakgenoten over de kansen en uitdagingen voor het vak. De uitkomst? 7 trends in communicatie, branding en PR.

#1. Groeiende vraag naar verandercommunicatie

Innovatieve technologische ontwikkelingen hebben grote impact op de maatschappij. Hoe we werken en leven verandert in razend tempo. Wil je als bedrijf succesvol transformeren, dan zijn medewerkersbetrokkenheid en flexibiliteit de drijvende krachten. Goede interne communicatie, mensen informeren en betrekken bij het proces zijn key. Een groeiende vraag naar verandercommunicatie is duidelijk zichtbaar.

#2. Het jaar van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding

De werkgelegenheid groeit en de krapte op de arbeidsmarkt neemt toe. 1 op de 5 bedrijven heeft te kampen met een personeelstekort. Organisaties die in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding investeren, plukken daar de vruchten van. Vacatures worden sneller ingevuld, de betere kandidaten melden zich en personeel blijft langer. Daarnaast is arbeidsmarktcommunicatie een heel goed middel om aan je bedrijfsreputatie te werken.

#3. Diversiteit en inclusiviteit

Iedereen telt mee, ongeacht cultuur, leeftijd of geslacht. Alles mag gezegd worden. Communicatie moet open en direct zijn. Bedrijven en chief executive officers worden gedwongen een standpunt in te nemen. Diversiteit en inclusiviteit zien we de komende jaren veel meer terug in beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, sponsoring, reclame en free publicity.

#4. Vertrouwen in traditionele nieuwsbronnen blijft

Het afgelopen jaar was het al zichtbaar: mensen hebben het meeste vertrouwen in het nieuws wat ze via radio, televisie en kranten tot zich krijgen. Dat is dit jaar niet anders. Facebook en Instagram hebben een vertrouwensprobleem.

#5. De revolutie in influencer-marketing

Het kaf wordt van het koren gescheiden bij influencers. Instagram pakt influencers die volgers kopen harder aan. En betaalde influencers moeten dit duidelijk vermelden bij hun posts. Influencers met nepvolgers vallen door de mand. Daarnaast neemt de impact van promotionele posts af. Toch blijven er volop kansen met influencer-marketing. Deze ontwikkelingen helpen communicatieprofessionals meer om met de juiste, meest invloedrijke influencers samen te werken.

#6. Purpose PR

Merken met een sociaal doel of een duidelijke why hebben een positief effect op de maatschappij. Hun merkverhaal leent zich beter voor free publicity dan de verhalen van bedrijven die sec winst nastreven. Het hogere doel moet wel echt in het DNA van de organisatie zitten, want greenwashing wordt door journalisten genadeloos afgestraft.

#7. Hogere eisen aan de communicatieprofessional

Corporate-communicatie wordt steeds belangrijker. Daardoor verandert de set aan eisen voor de communicatieprofessional. Bedrijven vragen steeds meer om communicatieprofessionals die ondernemend zijn en een businessachtergrond hebben – vakmensen die zowel bekend zijn met marketing, communicatie en strategie en gesprekspartners die de directie uitdagen, tegenspreken en doorvragen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie