Naar inhoud

De factoren die de betrokkenheid van medewerkers beïnvloeden

Een klantgerichte organisatie is ondenkbaar zonder betrokken medewerkers. De meeste mensen besteden ongeveer 40 uur per week aan hun baan en daarom is het belangrijk om dat ze gemotiveerd en blij zijn met hun werk. Maar is dat wel altijd mogelijk? Werkbetrokkenheid weerspiegelt een positieve gemoedstoestand ten opzichte van het werk. Deze gemoedstoestand wordt gekarakteriseerd door een energiek en enthousiast gevoel over het werk, evenals het zodanig opgaan in het werk dat de tijd vliegt.

Werkbetrokkenheid is echter zeer dynamisch en fluctueert aanzienlijk gedurende verschillende werkzaamheden tijdens een werkdag. Dit is een van de bevindingen uit het promotieonderzoek van Andrea Reina-Tamayo. Op donderdag 20 februari 2020 is zij met het proefschrift ‘Work Engagement: An Episodic Perspective’ gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarnaast heeft ze onderzocht welke factoren de betrokkenheid bij werkzaamheden stimuleren of juist hinderen.

Episodische fluctuaties in werkbetrokkenheid

Onderzoek naar werkbetrokkenheid betreft met name de algemene en langdurige gevoelens van betrokkenheid die mensen voelen voor hun werk. Andrea Reina-Tamayo is in haar promotieonderzoek nog een stap verder gegaan en heeft de tijdelijke aard van werkbetrokkenheid onderzocht, wat zij ook wel episodische fluctuaties in de werkbetrokkenheid noemt. Daarnaast heeft ze de meest proximale antecedenten en gevolgen van deze werkbetrokkenheid onderzocht.

Model getest door middel van een smartphone-app

Andrea Reina-Tamayo heeft haar beoogde theoretische model getest door middel van een smartphone-app: “Zo stuurde ik gebruikers van de app bijvoorbeeld een week lang dagelijks drie pushberichten op willekeurige momenten, met vragen die betrekking hadden op wat ze aan het doen waren, waar ze waren, met wie en hoe ze zich voelden qua energie en enthousiasme en in hoeverre ze opgingen in hun werk. Op deze manier kon ik data verzamelen en konden gebruikers van de app hun betrokkenheid volgen en inzicht krijgen in hun energieniveaus.”

Stimulansen voor episodische werkbetrokkenheid

Tevens heeft Andrea Reina-Tamayo ontdekt dat medewerkers het meest betrokken zijn en hun werk het best uitvoeren als hun aandacht wordt getrokken door de werkzaamheden en als zij toegang hebben tot episodische werkbronnen. Voorbeelden van episodische werkbronnen zijn het ontvangen van positieve feedback van een leidinggevende of collega over het schrijven van een rapport. Een andere bron kan zijn de hulp van een collega met het uitvoeren van een analyse op een bepaald moment van de werkdag.

Belemmeringen voor episodische werkbetrokkenheid

Het niveau van betrokkenheid van werknemers neemt af wanneer zij last hebben van episodische werkbelemmeringen, bijvoorbeeld wanneer zijn aan een activiteit beginnen die een onduidelijke doelstelling heeft. Ook kunnen cognitieve belemmerende gedachten de episodische werkbetrokkenheid verlagen. Een voorbeeld hiervan is afleidende gedachten tijdens werkzaamheden, bijvoorbeeld over een discussie thuis.

Mindfulness helpt medewerkers betrokken te blijven

Andrea Reina-Tamayo heeft ontdekt dat episodische werkbronnen en mindfulness de factoren zijn die tijdens het werk direct het negatieve verband kunnen verminderen tussen episodische werkbelemmeringen en de episodische betrokkenheid en prestaties van een medewerker. Zij heeft met dit onderzoek beoogd het inzicht in episodische werkbetrokkenheid te stimuleren, zodat het welzijn van medewerkers op de werkvloer kan worden verbeterd.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie