Naar inhoud

De fascinerende werking van jouw brein op de winkelvloer

Heb jij wel eens nagedacht over hoe lang je over je weekboodschappen zou doen als je ieder product in de winkelwagen weloverwogen zou kiezen? Met weloverwogen - alle opties bekijken, prijzen en features vergelijken - duurt deze wekelijkse bezigheid gewoonweg te lang. Wetenschappers schatten namelijk dat dit zo’n 8 tot 10 uur zou duren. Aangezien niemand zo lang over zijn weekboodschappen doet, is hier iets anders aan de hand.

Drivers consumentengedrag

Om dit beter te begrijpen, moeten we de belangrijkste drivers van consumentengedrag in kaart brengen. In het bijzonder wat consumenten kopen, wanneer ze in een ‘koopmodus’ zijn en wat hun merkkeuze drijft. Dit heeft alles te maken met de twee hersencircuits die we hebben. Nobelprijs-winnaar Daniel Kahneman beschrijft deze circuits als systeem 1 en systeem 2.

Onbewust en bewust

In systeem 1 – ook wel ‘onbewuste’ of ‘doen’ – vinden we bijvoorbeeld het geheugen, bewustzijn, emoties, vuistregels, stereotypen, spontane gedachten en intuïtie. Systeem 2 – ons ‘bewustzijn’ of ‘denken’ – is daarentegen onder andere verantwoordelijk voor het verwerken van mondelinge berichten, het evalueren van verschillende opties en het plannen van onze toekomst.

Gebruik hersencircuits

Tijdens het winkelen of boodschappen doen, neemt systeem 1 het over als het bijvoorbeeld gaat over herhaalaankopen en onbelangrijke zaken, zoals melk, ketchup en suiker. Als de consument haast heeft of wanneer er heel veel keuze is -denk aan chips. Systeem 2 wordt alleen ingezet als mensen actief overwegen iets te kopen, maar zelfs bij dat soort beslissingen speelt systeem 1 een belangrijke rol.

Toepassing in marketing

Ten eerste zou een marketeer moeten weten dat meer dan 95 procent van ons denken via systeem 1 verloopt. En dat geldt dus ook voor onze aankoopbeslissingen. Dat betekent dat je in je communicatie zo min mogelijk op systeem 2 in moet proberen te spelen. Als berichten te veel denkwerk vergen, loop je grote kans dat ze door de meeste mensen genegeerd worden.

Timing berichten

Je kunt er ook rekening mee houden in de timing van je berichten. Als je toch een ‘argument-rijk’ bericht wil zenden, zorg er dan voor dat dit vroeger op de dag in de inbox of timeline van je shoppers terecht komt. Dan is systeem 2 nog niet vermoeid van alle indrukken van de dag.

Dit is een van de onderwerpen die aan bod komen tijdens de vijfde editie van het 'Shopper Brain Conference', die op 5 en 6 oktober 2017 plaatsvindt in Amsterdam. Dit event is hét internationale evenement dat het raakvlak tussen shopper marketing en gedragswetenschap behandelt. Aanmelden kan hier. Lezers van CustomerTalk ontvangen tot 100 euro korting (50 euro korting per dag) met de kortingscode CustomerTalkNL.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie