Naar inhoud

De feestmaanden vragen extra aandacht voor online privacy

Nu de dagen weer korter worden, weten we dat de feestdagen weer in aantocht zijn. Traditioneel is dat een periode waarin we massaal geld uitgeven aan cadeaus voor onze dierbaren en de bijbehorende feestmaaltijden. Tegenwoordig doen we dat niet alleen in fysieke winkels, maar in toenemende mate ook in webwinkels. Dit betekent de hoogste tijd om stil te staan bij online privacy. En dat is hoognodig, want het meeste gebruikte wachtwoord van 2016 was ‘123456’.

Aandacht online identiteit

In aanloop naar de drukke periode in de online winkelstraten heeft het shoppingsplatform Black Friday Sale een aantal beveiligingstips opgesteld. Onlangs bracht Disqus naar buiten dat er in 2012 data van maar liefst 17 miljoen gebruikers zijn gelekt. Van een derde van deze gebruikers lag ook hun wachtwoord op straat. Dit bedrijf biedt een commentsysteem aan dat je als plug-in installeert op je website en heeft wereldwijd zo’n 2 miljard gebruikers. Het stilstaan bij je online identiteit is dus niet geheel onbelangrijk.

Meest gebruikte wachtwoorden

De Amerikaanse wachtwoordbeheerder Keeper bracht onlangs een lijst naar buiten waarop de meest voorkomende wachtwoorden wereldwijd staan. De IT-dienstverlener heeft zich door de jaren heen gespecialiseerd in veiligheid op gebied van wachtwoorden. De top 5 van meest gebruikte wachtwoorden in 2016:

  1. 123456
  2. 123456789
  3. Qwerty
  4. 12345678
  5. 111111

Voorzorgsmaatregelen

In aanloop naar het online-shopping-seizoen, met events als Sinterklaas en Kerstmis, bereikt het online winkelen wederom een grote hoogte. Het is dan ook onvermijdelijk dat je je als nieuwe gebruiker moet aanmelden bij een webshop. Neem daarvoor strikte voorzorgsmaatregelen in acht.

Gebruik veilige wachtwoorden

  • Gebruik een een wachtwoord-check zoals die van Veilig Internetten om te checken of het wachtwoord dat je gebruikt veilig is. Variatie in wachtwoorden is belangrijk.
  • Een wachtwoordmanager als LastPass is een veilige oplossing om wachtwoorden te bewaren. Het programma geeft aan wanneer je online privacy in gevaar is. Zorg wel dat de accounts die je in de tool stalt ook een goed wachtwoord hebben.
  • Gebruik waar en wanneer mogelijk een 2-stapsverificatie. Hiermee verklein je de kans dat jouw gegevens in verkeerde handen vallen.

Gebruik geen publiekelijk netwerk

Veel mensen gebruiken nog op wekelijkse basis een open WiFi-verbinding in de trein, op het vliegveld of in een hotel. Wanneer je online shopt en privacygevoelige informatie invult, zorg dan dat je op een veilig netwerk zit. Je weet nooit of er een hacker naast je op jouw gegevens aast.

Veilige websites met HTTPS

Kijk altijd naar de S in ‘HTTPS’ in de url van de webshop waar je aan het winkelen bent. De S staat voor het woord ‘secure’ en betekent dat je op een veilige website zit. Jouw gegevens kunnen alleen gelezen worden door de webshop waarmee jij de gegevens deelt. Sla overigens ook op een veilige website je creditcardgegevens niet op. Deze informatie is te hacker-gevoelig.

Te mooi om waar te zijn

Ga altijd op je gevoel af. Wanneer je online shopt en de website oogt onprofessioneel, contactgegevens ontbreken en aanbiedingen zijn te mooi om waar te zijn, is dit waarschijnlijk ook zo. Laat je dan niet misleiden en doe je aankopen ergens anders.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie