Naar inhoud

De fietsenwinkels staan symbool voor de kentering in retail

Waar tussen 2011 en 2015 het aantal vestigingen van fietsenwinkels nog daalde, komen er sindsdien tientallen vestigingen bij. Toch hebben consumenten niet per se behoefte aan een nieuwe traditionele fiets. Daarvan werden er vorig jaar 37 procent minder verkocht dan in 2010. De groei van de verkopen zit bij e-bikes. Voor 2018 verwachten wij een groei van verkochte e-bikes met 10 procent naar 327.000 verkopen – een derde van de totale nieuwverkopen – en een stabilisatie van de verkoop van nieuwe traditionele fietsen. De verkoop van e-bikes groeide in de afgelopen 7 jaar al met 75 procent. De nieuwverkoop van fietsen groeit in 2018 naar verwachting met 3 procent door de e-bikes.

E-bike als accelerator

E-bikes hebben een elektrische accu, hetgeen het fietsen aantrekkelijker en makkelijker maakt. Voor 40 procent van de e-bikers is deze fiets – al dan niet deels – een vervanger van de auto. Zo speelt verstedelijking een rol. De bevolking in de grote steden groeit duidelijk sneller dan daarbuiten in de komende decennia. Vooral voor woon-werkverkeer kan de e-bike de auto vervangen. Grotere afstanden – 15 kilometer naar werk en 30 kilometer voor recreatie – worden door de snelheid en actieradius van de e-bike bovendien acceptabel. Voor 70 procent van de e-bikers is deze fiets – al dan niet deels – een vervanger van de ‘gewone’ fiets.

Groeiende online verkoop

De online verkoop van fietsen accelereert. In 2013 was het aandeel van online verkopen nog 9 procent, maar is inmiddels gegroeid naar 28 procent in 2017. Ook voor het inwinnen van informatie ten behoeve van de aankoop is een goede website belangrijk. Tegelijkertijd blijft de fysieke winkel cruciaal vanwege het grote belang van service. Advies en kennis van experts helpen bijvoorbeeld bij het instellen van de versnellingen, het goed zetten van de pedalen en het goed zetten van stuur en zadel van de fiets.

Fysieke winkel voor service

Niet voor niets opende de snelgroeiende pure online speler Fietsenwinkel.nl door het hele land 37 winkels, waar consumenten proefritten maken en service krijgen. Deze retailer heeft als voordeel sterk data-gedreven te zijn. Zo analyseert de winkel met behulp van data van het webverkeer welke fietsen veel online bekeken worden. Deze fietsen staan vervolgens in de winkel tentoongesteld. Maar Fietsenwinkel.nl is niet de enige die gebruikmaakt van omnichannel. Zo kan je als consument bij Bike Totaal in de winkel je fiets samenstellen met een adviseur en bestellen, waarna deze snel wordt geleverd.

Consumenten minder merktrouw

Beschikbaarheid van verschillende soorten fietsen is belangrijk omdat consumenten minder merktrouw lijken te zijn geworden bij het aanschaffen van een fiets. Daarbij hebben formules van de grote keten Dynamo Retail een voordeel van schaalgrootte. Voor kleinere winkels is de samenwerking met leveranciers belangrijk – misschien wel cruciaal – om gemak te bieden en snel te kunnen leveren. Voor fietsenwinkels valt er meer te behalen uit de werkplaatsomzet, die erg belangrijk is en waar hogere marges op gemaakt worden dan bij de nieuwverkoop. Op dit moment wordt die omzet vaak nog reactief gemaakt. Maar fietsenwinkels beschikken over informatie over wie welke fiets bezit en wanneer deze fietsen onderhoud nodig hebben. De werkplaats kan fietseigenaren kan benaderen voor periodiek onderhoud. Zo wordt de langetermijnrelatie met de klant belangrijker. Die koopt dan minder vaak een nieuwe fiets, maar komt wat vaker voor onderhoud langs.

Huurabonnementen aanbieden

Voor wie geen fiets wil aanschaffen en altijd een goed werkbare wil bezitten, kan een abonnement nemen. Bedrijven als Swapfiets, VanMoof, Instabike en EasyFiets verhuren voor een maandelijks bedrag fietsen. Consumenten kunnen zo zorgeloos rondfietsen. Want als een onderdeel van de fiets kapot gaat, zorgt het bedrijf gratis voor een reparatie of zelfs een vervangende fiets. Zo gaan fietsen langer mee en gaan materialen niet verloren. Dit is uit het oogpunt van circulariteit beter. Hier liggen kansen in combinatie met de relatief dure e-bike, die een gemiddelde verkooprijs kent 1.948 euro. Bij VanMoof kunnen consumenten nu al een abonnement voor een e-bike afsluiten. Wij voorzien duidelijke kansen in de combinatie tussen e-bikes en het verhuren daarvan aan consumenten.

De auteur is sectoreconoom bij ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie